23948sdkhjf

Betænkelig ved EU-regel for unge chauffører

At indføre en 21 års regel i forbindelse med erhvervelse af stort kørekort kan føre til flere unge i ledighed og samtidig hæmme udviklingen i et af Danmarks største erhverv.. Det mener direktør i ATL, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Poul Juelsbjerg.

Europakommissionen vil udelukke helt unge fra at erhverve sig stort kørekort ved at indføre en 21 års regel. Forslaget bliver positivt modtaget af såvel Justitsministeren som Dansk Folkeparti, men i transporterhvervet er man mere skeptisk over for forslaget.

Poul Juelsbjerg, mener, at forslaget skal nuanceres og at transportuddannelsen skal holdes fri for 21 års regelen og understreger i øvrigt, at trafiksikkerheden er særdeles vigtig, men ikke sikres bedst ved en 21-års regel.

Tvivl om tolkning

Dansk Transport & Logistik fremfører dog, at det nye EU-forslag kun gælder for personer, der ikke kører erhvervsmæssigt. Dermed vil de 18- til 21-årige, der har gennemført det kvalifikationskursus på 280 timer, som er kravet i EU-Kommissionens uddannelsesdirektiv for erhvervschauffører, kunne få stort kørekort.

- I debatten overser man fuldstændig EU-uddannelsesdirektivet, som giver unge mellem 18 og 21 år mulighed for fagligt at kvalificere sig til at køre de store lastbiler. Forslaget om kørekortregler respekterer uddannelsesdirektivet, og DTL har ingen grund til at antage, at det bliver ændret under den videre behandling, udtaler vicedirektør Morten Lindbo.

ATL?s direktør Poul Juelsbjerg er grundlæggende enig i DTL?s fortolkning af direktivforslaget. - Men vi har ikke kunnet få bekræftet 100 procent, at det er den korrekte fortolkning, og når der er flere politikere, der mener, at direktivet betyder et stop for chauffører under 21 år, så må vi reagere, udtaler Poul Juelsbjerg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063