Mærsk Tankers trækker sig fra Tanker International
Det internationale tankskibssamarbejde, Tanker International, siger marts 2005 farvel til Mærsk Tankers.
Mærsk Tankers var med til i år 2000 sammen med Euronav, Overseas Shipholding Group, Klaus E. Oldendorff og Frontline at tage initiativ til samarbejdet, men Frontline, der for halvdelens vedkommende ejes af den norske skibsreder John Frederiksen forlod allerede samarbejdet i 2002 på et tidspunkt, hvor fragtraterne var ualmindeligt lave. Det internationale tankskibssamarbejde kan tilsammen mønstre en flåde på 47 supertankere på omkring 300.000 tdv. oplyser det belgiske transportblad, De Lloyd, – Vi tog initiativ til samarbejdet, fordi vi mente, vi var for små til at kunne tilbyde kunderne det, de havde behov for, men ved at lægge flåderne sammen fik vi nogle optimeringsmuligheder, der gjorde os mere interessante, forklarer administrerende direktør Søren Skov, Mærsk Tankers. – Nu er situationen vendt. Vi har seks supertankere i dag og yderligere syv i ordre til levering senest 2007, og nu ønsker vi selv at komme ind i markedet og så at sige kontrollere vores egen skæbne. Deltagerne i Tanker International samarbejder kun på VLCC området, hvilket står for Very Long Crude Carrier, eller supertanker. Det oprindelige størrelseskriterium for en supertanker var mellem 220.000 og 330.000 tdv, men de fleste ligger i dag omkring 300.000. Af de oprindelige fem medlemmer er der nu tre medlemmer tilbage i supertankersamarbejdet, hvoraf Euronav er størst. Mærsk Tankers retur til uafhængigheden falder på et tidspunkt, hvor udsigterne for året ser rimeligt gode ud.
-----