23948sdkhjf

Mercedes har valgt AdBlue som fremtidsløsning

Den tyske bilproducent er klar med nye miljøvenlige lastvognsmotorer, der ved hjælp af SCR katalysator-teknik og tilsætnings-produktet AdBlue kan matche såvel Euro 4 som 5

Den tyske bilproducent er klar med nye miljøvenlige lastvognsmotorer, der ved hjælp af SCR katalysator-teknik og tilsætnings-produktet AdBlue kan matche såvel Euro 4 som 5



Der er ingen vaklen i geledderne hos den tyske producent af rullende materiel Daimler Chrysler.

Koncernen har for kort tid løftet sløret for de nye lastvognsmotorer, og vi har allerede haft mulighed for at prøvekøre dem i nye Actros-lastvogne i området omkring Wörth.

Dermed har Mercedes også bekendt kulør. Man satser fuldt ud på det, man hos Mercedes kalder BlueTec diesel technology. Det betyder, at man anvender SCR (selective catalytic reduction).

Groft sagt er lastvognen udstyret med en ekstra brændstoftank, hvori der medbringes en passende mængde af stoffet AdBlue, eller på bedre dansk urea.

Dette stof sprøjtes ind i udstødningen efter turboladeren, så der fremkommer en proces i katalysatoren, der forbedrer motorens forbrænding.

På de nye motorer med Euro4 klassificering tilsættes en mindre mængde AdBlue. Og på versioner, som skal matche Euro5 kravene, tilsætter man endnu mere AdBlue i forhold til dieselmængden. Ifølge Mercedes teknikere er det den bedste løsning og den mest økonomiske løsning.

Maut-besparelse

Grunden til, at man allerede om kort tid agter at tilbyde Euro5 løsninger, er ikke mindst ønsket om at kunne spare på Mauten, når den bliver indført. Den forhadte tyske motorvejsskat gradueres nemlig efter lastvognens miljøklassificering - jo renere udstødning jo billigere Maut.

Mercedes har regnet på besparelserne for en vognmand, der fast kører fra f.eks. Nordtyskland ned gennem Sydtyskland og Østrig til Norditalien. For en sådan vognmand vil der være store penge at spare i afgift ved at investere i en bedre miljøklassificering. Ulemperne består først og fremmest i, at man i nødt til at bruge AdBlue.

Produktet er endnu ikke tilgængeligt på tankstationer - bortset fra i Tyskland, hvor der er par tankstationer som allerede fører AdBlue og så en enkelt nyåbnet tank i Østrig.

Ellers er den umiddelbare løsning at lastbilejeren anskaffer sig en palletank at tappe fra. Ifølge Mercedes kan der dog køres langt med de store tanke, som man udstyrer lastvognene med. Det er således ikke noget problem f.eks. at køre et sving fra Stockholm til Sydspanien og retur til Stockholm.

De nye Actros er selvfølgelig udstyret med såvel en ekstra tankmåler som en måler, der fortæller om det aktuelle forbrug af AdBlue - nøjagtig som ved brændstofforbruget. Det er en superløsning, når det nu endelig skal være.

Et andet problem er, at produktet AdBlue fryser allerede ved ca. 10-11 minusgrader. Dette problem har Mercedes dog imødekommet ved at udstyre vognene med en AdBlue-tank, som er opvarmet. Det medfører imidlertid, at motorerne befinde sig i Euroklasse 0, når de startes en rigtig kold vintermorgen.

Og det næste spørgsmål, som vognmanden nok vil stille er: Hvad koster AdBlue pr. liter? Det er der heller ikke noget klart svar på endnu. Olieselskaberne er foreløbig meget tilbageholdne med informationer på det område. Til gengæld mener de kloge teknikere, at løsningen med AdBlue - eller BlueTech, som Mercedes vælger at kalde det - giver motorerne en meget længere levetid, end de motorer, som via forskellige løsninger presses til at kunne matche Euro 4 uden brug af SCR teknik og tilsætning af AdBlue.

Hvor lagt på literen?

Et andet meget væsentlig spørgsmål er:

Hvor langt kører disse nye motorer på literen?

Her lyder det fra Mercedes, at brændstofforbruget reduceres med den mængde AdBlue der forbruges. Det bliver spændende at se, om det holder stik?

Alle de ubesvarede spørgsmål må indtil videre stå hen i det uvisse, for selv om vi prøvede at køre de nye lastvogne med de nye motorgenerationer af typerne V6 og V8, så er det umuligt at finde svarene her og nu.

Arbejdsvillige sejtrækkermotorer

En ting er for mig helt klart - de trækker fantastisk. De har alle en god karakteristik - de er gode sejtrækkere.

Effektmæssigt dækker de nye motorserier fra 235 kW/ 320 hk (drejningsmoment 1650 Nm) og op til 440 kW/ 598 hk (2800 Nm).

Interessant nok fremgår det af skemaet, at de nye motorer er mere arbejdsvillige. Det ses ved, at en OM 502 LA V8 motor, hvor lastvognsmodellen i dag (EURO 3 version) hedder 1858 og har en effekt på 425 kW / 578 Hk (drejningsmoment 2700 Nm) i den nye version hedder 1860 og genererer 440 kW/ 598 Hk (drejningsmoment 2800 Nm).

De nye motorer vil være leveringsklar i begyndelsen af det nye år og vil blive præsenteret for offentligheden på den kommende IAA-udstilling i Hannover.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062