Generationsskiftet kræver mindst 6-8 års planlægning
Man bør tænke generationsskifte allerede den dag, man starter som selvstændig. Man ved aldrig, hvornår det bliver aktuelt, lyder DTLs råd
- Kurser i generationsskifte har kørt de seneste to år og tiltrukket et sted mellem 500 og 600 deltagere på landsbasis, vurderer Michael Svane, DTLs ordførende direktør.
- Jeg mener ikke, at vores branche er hverken værre eller bedre end andre brancher, når det drejer sig om generationsskifter, men helt sikkert er det, at jeg ofte oplever virksomheder, der har meget stor ulyst til at komme ind på spørgsmålet og diskutere det konkret.
- Det kan så enten skyldes en vis uafklarethed med hensyn til, hvad man vil med virksomheden i fremtiden, eller det kan bunde i den holdning, vi af og til ser, at det er der ikke nogen - andre end ejeren selv - der skal blande sig i.
Firmaet på langt sigt- Generationsskiftet er jo en beslutning om, hvad der langsigtet skal ske med virksomheden. En god og veltilrettelagt overdragelse er altafgørende for virksomhedens fremtid. Seks til otte år tager det at gennemføre et rigtigt generationsskifte, så det er ikke noget man beslutter sig til fredag aften for så at gå i gang mandag morgen. Det er lovgivningen og de skattetekniske forhold for kompliceret til. Det skal være planlagt, og det skal være planlagt i god tid. Ejeren skal have gjort sig nogle tanker, - hvis ikke der er børn, der kan overtage, så er der måske en loyal medarbejder, der kender virksomheden og kunderne så godt, at det er et godt bud. Som tommelfingerregel siger vi i DTL, at man bør tage fat på emnet allerede når man bliver selvstændig, for man ved ikke, hvornår det bliver aktuelt enten af den ene eller den anden grund at få nye kræfter ind i foretagendet.
Bølgen vil ændre vognmandserhvervet- Generationsskiftebølgen vil være med til at ændre vognmandserhvervet. Det er der ingen tvivl om. Udviklingen vil gå i retning af færre, større enheder, som vi har set det i gennem længere tid, og det vil fortrinsvis være de små og de store virksomheder, der overlever, mens de mellemstore med 20-50 biler forsvinder.
- De er for små til at være store og for store til at være små. Selvfølgelig vil de ikke forsvinde helt, men det vil i store træk være den gruppe, der indskrænkes. Og det er i øvrigt det samme billede, vi ser tone frem i andre europæiske lande, påpeger Michael Svane, DTL.
-----