Er vognmandsbranchen god nok til at generationsskifte
For et land som Danmark er vellykkede generationsskifter af virksomheder afgørende for den fremtidige velstand. Lykkes det ikke med et rimeligt mål af succes at køre aktiviteterne videre under en eller anden form, er der risiko for, at grundlaget for vækst, og dermed også den økonomiske forudsætning for velfærdsstaten, enten udhules eller forsvinder.
Det synspunkt har medført en stigende interesse i en række danske erhverv for holdningen til generationsskifte-problematikken og måden hvorpå overleveringen til nye ejere, eller næste generation, håndteres. Ikke mindst i vognmandsfaget, hvor en stor del af virksomhedsejerne i dag - eller i nærmeste fremtid (hvad enten de vil eller ej) er på vej ind i den tungere ende af aldersspektret.
Firmaerne og organisationerne
Spørgsmålet vedrører også i høj grad vognmandserhvervets organisationer. - Og de arbejder også med emnet, der vil få stor og afgørende indflydelse på faget i fremtiden, ikke mindst på strukturen, konkurrencesituationen og indtjeningsmulighederne og dermed også på tilgangen til faget. Dette og den aktuelt høje gennemsnitsalder hos transporterhvervets udøvere er baggrunden for, at Dansk Transport og Logistik over en årrække i samarbejde med ASE har tilbudt medlemmerne en række generationsskiftekurser, som der har været stor interesse for.
Chefen er virksomhedenOg ét problem er generelt for alle industrigrene. Der er når virksomhedskulturen er forsvundet sammen med ejeren, eller iværksætteren, da han gik ud gennem døren. Det viser sig, at chefen var virksomheden.
Virksomhedskulturen er forsvundet sammen med ejeren, eller iværksætteren, da han gik ud gennem døren. Det viser sig, at chefen var virksomheden.
Når vognmandsvirksomheden overdrages, så er det reelt kun bilerne, der er de samme.
-----