23948sdkhjf

Polsk kram man kan være stolt af

Efter Polens indtræden i EU kan vi nok forvente en forøget produktion af transport-materiel, som også vil gøre sig gældende på det Skandinaviske marked. Her er et interessant eksempel - et hidtil ukendt mærke: CMT. Vi har set nærmere på produk-tet

Efter Polens indtræden i EU kan vi nok forvente en forøget produktion af transport-materiel, som også vil gøre sig gældende på det Skandinaviske marked. Her er et interessant eksempel - et hidtil ukendt mærke: CMT. Vi har set nærmere på produk-tet



Uanset om vi kan lide det eller ej, vil vi med EU's udvidelse nok fremover komme til at se mere transportmateriel produceret i Polen og andre tidligere øst-stater.

Der er måske nogle, der vil trække på skulderen, med hensyn til kvaliteten. Men vi må nok også erkende, at der vil komme produkter, der sagtens kan leve op til de nordiske normer. Et eksempel på et af de nye produkter er det hidtidige ukendte mærke CMT, som produ-ceres i den polske by Chojnice, ca. 150 km sydvest fra Gdansk.

Dette trailermærke importeres af det til formålet nyetablerede firma Nordisk Trailer Import APS i Kolding. Firmaet er et søsterselskab til KLC Kolding Lastvogns Center A/S, bedre kendt som Renault Trucks servicecenter i Kolding.

Nedbygget åben trailer med norske specifikationer

Månedens køretøj er en åben nedbygget trailer, bygget efter - man fristes til at sige - alle kunstens regler og efter sædvanlige norske specifikationer.

Først og fremmest er der tale om et solidt chassis med en god lang svanehals i forenden, således, at en rigtig bogietrækker - måske endog en kort fireakslet trækker - lige kan dre-je fri uden at komme i karambolage med støttebenene.

I bagenden er traileren udstyret med en 30 ton trippelbogie, hvor den forreste aksel kan hæves ved tom-kørsel, mens den bagerste aksel, der er drejbar, er placeret helt ude i bagenden, så man kan udnytte de norske vægtbestemmelser helt ud.

Norge har jo en tilladt vogntogsvægt på 50 ton for almindelige transporter, mod Danmarks 48 ton.

Denne trailer er dog forsynet med en kingpin, der klarer et tryk på 22 ton, så den kan an-vendes til det, vi på dansk ville kalde lette blokvognstransporter.

Solidt konstrueret

Den truckbærende bund er solidt konstrueret med masser af tværvanger og mange stok-kehuler samt containerlåse, så der skulle være gode muligheder for at kunne udnytte trai-leren til mange forskellige transportopgaver.

Hele vejen rundt er traileren forsynet med 60 cm alusider. Traileren er i øvrigt udstyret til at kunne benyttes til at udføre ADR-transporter.

I bunden på traileren er der en løs repos, som kan flyttes efter behov. Denne repos sættes fast i containerlåsene, hvor der er behov for det. Oven i den er der stokkehuler og contai-nerlåse, så den f.eks. kan benyttes til at udligne højdeforskellen ved transport af delvist selvbærende langgods eller 40 fods ISO containere, der kan stå sikkert med containerlåse i alle fire hjørner.

Sikker sejlads

Alternativt kan der køres med 2 x 20 fods containere, når den flytbare repos flyttes frem foran traileres midterpunkt. Under trailerens bund er der placeret reservehjulsophæng og flere værktøjskasser, der bl.a. omfatter et stokke- og strømagasin. I den ene af værktøjs-kasserne er der placeret et vægtmanometer, så chaufføren kan tjekke lastens vægt.

Og på chassiset er der på tre strategisk rigtige steder i hver side placeret færgekroge, så traileren kan sikres under færgesejlads.

Traileren er udstyret med tre 10 ton BPW ECO plus aksler, der er ophængt med luftaffjed-ring og WABCO EBS-anlæg, der sikrer optimal bremsefordeling mellem trækker og trailer.


Pænt arbejde

For at kunne afmærke bred last, er der placeret udtrækkelige sideafmærkninger lige ud for støttebenene. Generelt må det siges, at denne trailer er pænt arbejde, som de bestemt godt kan være stolte af både på fabrikken i Polen og hos det nyetablerede import- og salgsfirma i Kolding.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096