Dobli-Spejlet - en tragisk hændelse der blev vendt til noget pos
Et dødsuheld forårsaget af en højresvingende lastbil blev starten på en massiv sikkerhedskampagne - En dag uden Dobli-spejl er en dag for meget. Vi har mødt Wilbert A.M. van Waes, der mistede sin søn, men startede bølgen sikkerheds-spejle til lastbiler.
En dag i januar 1997 var den 13 årige Remy på vej til skole i byen Naarden Hilversum i Holland. Han nåede aldrig frem. I et vejkryds blev han kørt ned af en højresvingende lastbil. Hermed sluttede drengens korte liv fuldstændig meningsløst. Drengens familie sørgede meget over den frygtelige hændelse, men begyndte derefter at se nærmere på omstændighederne ved uheldet.
Drengens far, Wilbert A.M. van Waes, der nu populært kaldes Mr. Dobli, undrede sig over de oplysninger, der kom frem i sagen. Ifølge disse havde chaufføren ikke kunnet se drengen, da han drejede til højre med sin lastbil.
Wilbert A. M. van Waes kontaktede en lastbilkørelærer, som han kendte, og de begyndte at kigge nærmere på de døde vinkler omkring en lastbil. Efter et stykke tid kom kørelæreren frem med en løsning med et spejl, der kunne dække den døde vinkel. Denne idé blev forelagt for det hollandske opfinderkontor. Efter et godt stykke tid blev det til et patent, og man gik man i gang med at skrive til alle involverede parter i Holland. Mr. Doblis pointe var nemlig, at han kunne påvise det alvorlige problem med en stor død vinkel på samtlige lastbiler. Et problem som han altså havde fundet en løsning på.
En dag uden Dobli-spejl er en dag for megetDet rigtige gennembrud kom, da Deutsche Post i hele den sydlige region af Holland lod alle sin pakkebiler udstyre med et Dobli-spejl.
Spørgsmålet til Deutsche Post, om hvor høj grad man var tilfreds med de nye spejle, udløste et helt klart svar: - Det er den sidste fax vi skriver om dette emne. En dag uden Dobli-spejl er bare en dag for meget lød det fra Deutsche Post.
Undervejs er Mr. Dobli og samarbejdspartneren Groot Jebbink B.V. blevet hjulpet meget af en chauffør, der var så uheldig at køre en dame ned i en by i Holland. Chaufføren var mere end parat til at informere om, hvad det egentlig var der skete, så man kunne lære noget af uheldet.
Undervejs var Mr. Dobli med i et TV program en fredag aften. Det betød, at masser af seere fik øjnene op for, hvor stort et problem den døde vinkel på en lastbil er.
Man startede et forsøg i Holland i 2000 med en stribe lastbiler, som fik monteret et kamera, drejbart spejl eller Dobli-spejl.
Tallene for testen viste, at 43 pct. af chaufførerne ikke havde nogen reaktion overhovedet i dødvinkel-området, hvor der ikke var monteret enten doblispejl, kamera eller drejbar spejl.
Med Dobli-spejl alene var tallet 4 pct., med kameraløsningen 6 pct. og drejbart spejl 20 pct..
Regeringen gav tilskudSiden sendte man 600 Dobli-spejle på markedet helt gratis. Brugeren skulle føre dagbog over erfaringerne med spejlene, og man fandt en række problemer. Bl.a. var der lastbiler, der krævede andre spejlarme, da de daværende spejlarme rystede for meget. Ligeledes fandt man ud af, at der skulle være varme i spejlene. Ellers ville det hele være lige meget i frostvejr.
Den hollandske regering gik også ind i sagen og gav det første år et tilskud på 100 NLG til hver lastbil, som fik monteret et Dobli-spejl. Var spejlet opvarmet blev tilskuddet på 300 NLG og valgte man en kameraløsning i stedet, var tilskuddet helt oppe på 600 NLG. Herefter fik Dobli en aftale i stand med alle lastbilimportører, som mundede ud i at samtlige hollandske importører frivilligt sørgede for, at der fra den første oktober i 2001 blev monteret et Dobli-spejl på alle nye lastbiler over 3,5 ton totalvægt.
I Belgien havde der ikke været den store interesse for den slags. Men et uheld hvor en fransk lastbilchauffør med sit lastvognstog under et højresving kørte en belgisk dame ned i en belgisk by betød øjeblikkeligt, at belgierne også ville være med.
I Holland og Belgien har det således siden 2003 været et lovkrav, at man har en form for ekstra dødvinkelspejl eller kameraløsning. Dette gælder også for udenlandske lastvogne, herunder danske, hvis de vil køre inde i byerne i de to lande.
Vage EU-reglerDet sidste nye er, at EU er gået ind i sagen og har vedtaget fælles regler, regler som bl.a. Danmark nu følger. Der kræves en løsning på alle nye køretøjer. På grund af negativitet fra Frankrig og Portugal i denne sag, er den endelige lovgivning i EU dog blevet lidt af en lappeløsning.
Et Dobli-spejl dækker nemlig mere, ja faktisk dobbelt så meget, som det, der nu er EUs krav. Man vil nemlig stadig have en dødvinkel tilbage, hvis spejlene kun lige lever op til disse EU-krav.
Wilbert A.M. van Waes (mr. Dobli) har de sidste to år udelukkende arbejdet med at markedsføre det patentanmeldte Dobli spejlet
- Min søn døde og i stedet for at lade livet gå i stå, har jeg vendt det til noget positivt, så jeg kan være medvirkende til, at der sker tilsvarende uheld i fremtiden, siger han.
Markedsføringen sker gennem hans firma Marketing & Adviesbureau Remy B.V., der er opkaldt efter sønnen Remy, som blev kørt ihjel i 1997.
Økonomisk lever Mr. Dobli af salget af Dobli-spejle. Hver gang der sælges et Dobli-spejl modtager han et lille beløb.
Indstilling vigtig- Men det er ikke gjort med at montere et spejl ekstra, udtaler Mr. Dobli til Trans Inform.
- For det første skal spejlet lige som de øvrige spejle være korrekt monteret og indstillet rigtigt. Dernæst kræver det også, at chaufføren kigger i spejlet, når der drejes og så videre. For at de uhyggelige højresvingsuheld kan undgås, kræver det da også, at man generelt bliver bedre til at informere om farerne ved køretøjer, som drejer til højre, siger han.
Det originale Doblispejl markedsføres i Danmark af Transport-Komponenter A/S i Kolding, der er i fuld gang med levering af spejlet til alle lastbiltyper.
Navnet Dobli er sammensat af to hollandske ord, nemlig død (dode) og blind (blinde).
-----