Vejskatten på vej
Der er stadig strid i EU om øremærkning af indtægterne fra vejskat, men udsigten til nye indtægtskilder i slunkne statskasser frister politikere over hele Europa
Den østrigske vejskat på lastvogne har bestået den tekniske eksamen på virkelighedens grønne klæde - med et par pile nedad for enkelte fejl i den automatiske indrapportering af kilometerforbruget. I Tyskland forventer myndigheder og opkrævningskonsortiet Toll Collet, at man kan følge det østrigske eksempel fra årsskiftet.
Lige før sommerferien kunne det problemplagede Toll Collect - formentlig med en vis lettelse - meddele, at stortest af opkrævningssystemet viste, at 99 procent af alle registreringer via On Board Units var korrekte.
Toll Collect forventer, at indbygge en halv million "elektroniske sladrehanke" i lastvogne inden årsskiftet.
Flere maut-landeI en lang række andre Europæiske lande er ideen om vejskat, hvor brugerne beskattes efter antallet af kørte kilometer, ved at udmønte sig i konkrete forslag.
Det seneste skud på stammen er Italien, hvor den italienske trafikminister Pietro Lunardi ønsker vejskat på landevejene. Motorvejene drives som bekendt allerede kommercielt i Italien, og det er formentligt i det lys, at Lunardis appetit på indtægter fra landevejene skal ses.
Sammenlagt drejer det sig om 4.500 kilometer landevej, som drives af det statslige selskab Anas, der skal belægges med vejafgift allerede fra 2006. Hele vejnettet vil dog tidligst kunne inddrages i et afgiftssystem fra 2009.
ØremærkningEU-Kommissionen har lagt op til, at unionens regler om vejskatter, skal kræve alle indtægter øremærket til udbygning af den overbelastede infrastruktur i medlemslandene. Men forslaget har vakt voldsom modstand i en række medlemslande.
Men det hollandske formandskab forsøger nu at skaffe opbakning til et kompromis, hvor medlemslandene selv kan disponere over indtægterne, blot de forpligter sig til at vedligeholde og udbygge infrastrukturen i forhold til behovet.
I Tyskland har den konservative kristelige demokratiske union CDU lagt op til at alle indtægter fra motorvejsskatten på tunge køretøjer - maut'en, skal øremærkes til finansiering af vedligeholdelse og udbygning af det tyske motorvejsnet.
Uden for statsbudgettetPartiet har i et arbejdspapir med titlen: Større vækst gennem en moderne infrastruktur, krævet, at indtægterne fra maut'en under ingen omstændigheder må indgå i Forbundsstatens eller delstaternes almindelige budget.
-----