23948sdkhjf

MAN klar med en Euro 4 motor - men uden brug af SCR-teknik

Den nye EURO4 motor fra MAN kræver ikke tilsætning af AdBlue og dermed heller ikke hverken ekstra tank eller ekstra optankning

Den nye EURO4 motor fra MAN kræver ikke tilsætning af AdBlue og dermed heller ikke hverken ekstra tank eller ekstra optankning



MAN har netop præsenteret sin første rigtige EURO4 motor på en pressekonference på sit nordligste produktionsanlæg i Salzgitter.

Den nye Euro 4 version er en videreudvikling af den tidligere på året præsenterede D20 motorserie. Og MANs motor udmærker sig ved ikke at skulle anvende produktet AdBlue for at kunne matche Euro4 normen.

Det vil nok være til glæde for mange lastvognsejere. Det er alt andet lige lettere at kunne nøjes med at tanke ét produkt, når der skal fyldes drivmiddel på en lastvogn.

Den nye 10,5 liters Euro4 motor blev præsenteret i en effektstørrelse på 430 hk, men for-ventes dog senere at komme i en udgave med mere end 500 hk, så den kan erstatte den nuværende D28 EURO3 motor på 530 hk.

EGR og PM-kat uden AdBlue

Når den nye D20 motor kan matche Euro4 kravene uden anvendelse af SCR-teknik, skyl-des det ikke mindst tre ting: Brugen af Common-Rail-teknik, EGR (udstødningstilbagefør-sel med køling af luften) og den nyudviklede såkaldte PM-kat (står for Particulate Matter), der er et videreudviklet partikelfilter og som oven i købet er vedligeholdelsesfrit.

Ifølge MANs teknikere garanterer man tre års levetid. I virkeligheden skulle teknikken uden problemer kunne klare op mod syv års drift.

Fra MANs side pointerer man også, at man med denne løsning har et robust og vedlige-holdelsesfrit system, der ikke kræver brug af andre produkter, som yderligere kræver se-parat tank og et nyt distributionssystem.

Desuden slår man også på vægtbesparelsen i forhold til de konkurrenter, hvis vogne skal have en tank, der kan rumme mindst 150 liter AdBlue. Det kan nemt give et nedslag i den lovlige nettolast på 150 kg.

Ligeledes fokuserer man fra MANs side på, at PM-kat, Common Rail brændstofsystem og EGR alt sammen er kendte systemer hos MAN. Og som et vigtigt forhold nævner MAN tillige, at brændstofforbruget ikke er forskelligt fra D20 i en Euro3 version.

De nye motorer vil være leveringsklar fra oktober i år i 390 hk og 430 hk versioner. Merpri-sen fra Euro 3 til Euro 4 er officielt nævnt af Fred Van Putten, der er medlem af MAN's Executive Board og ansvarlig for salget, som værende i niveauet på 5400 Euro.

Ingen mærkbar forskel

En kort testtur i en MAN TGA 18.430 Euro 4 (type D2066 LF11) efterlod ikke nogen mærkbar forskel i motorens gang, trækkraft eller lyde set i forhold til den tidligere testede Euro 3 version.

Som sædvanlig var det en ren fornøjelse at køre denne 5-Star model, som MAN kalder versionen med det største og topudstyrede XXL førerhus.

Denne trækker er bl.a. udstyret med ZF 12 AS TipMatic (automatiseret gearskifte) ACC (Cruisecontrol med radarafstandsmåler), LGS (Sporassistent), ECAS (Elektronisk styret luftaffjedring) et rigtig godt førersæde og en god passagerstol.

Når man først er kommet ud på Autobahn, er det blot at sætte cruisecontrollen med ACC på en fast hastighed og med en passende sikkerhedsafstand til de forankørende. Så kører den stort set selv der ud af.

Når man "henter" en forankørende vogn på vejen, måske fordi der er en stigning, afpasser vognen selv hastigheden, så afstanden til den forankørende forbliver den samme. Skal der bremses eller geares ned, klarer den også selv det.

Motoren er som i EURO3 versionerne meget arbejdsvillig og trækker allerede fra 1000 omdrejninger i minuttet.

Det bliver spændende at se, hvordan de større versioner af D20 motoren arbejder, når de sandsynligvis i løbet af det næste års tid vil komme frem på markedet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062