23948sdkhjf

Blødere lastvogne til fremtiden

Trafiksikre lastbiler højt på bilfabrikkernes dagsorden

Trafiksikre lastbiler højt på bilfabrikkernes dagsorden



Lastvogne udgør omkring en procent af alle de motorkøretøjer, der slider på de europæiske veje. Men når det gælder antallet af trafikdræbte, så vejer lastvognene statistisk og bogstaveligt tungt.

Hvert år mister omkring 50.000 mennesker livet i trafikulykker alene i EU. Hver tiende i ulykker, med en lastvogn involveret.

Årsagen til at lastvognene er overrepræsenteret er naturligvis størrelsen og vægten.

Scanias vicedirektør for forskning og udvikling, Hasse Johansson, tog udgangspunkt i det politiske fokus - både i EU, men også i FN - omkring behovet for markante forbedringer af trafiksikkerheden, da han talte om emnet på en pressekonference i Frankfurt i midten af juli.

- EU-Kommissionen har opsat en række skrappe målsætninger for sit arbejde omkring trafiksikkerhed. Det er ambitionen, at antallet af trafikdræbte skal halveres over perioden 2000 til 2010. Det er i løbet af de første få år lykkedes at opnå et mindre fald i antallet af dræbte, men der er lang vej igen, hvis målsætningen skal opfyldes, konstaterede Hasse Johansson tørt.

Han påpegede, at en sådan forbedring af trafiksikkerheden først og fremmest kræver en ændring af adfærden i trafikken.

- Det gælder for alle trafikanter, understregede Hasse Johansson.

Han hilste EU-Kommissionens direktivforslag om uddannelse af chauffører, der kræver regelmæssige kurser og lægetjek af alle professionelle chauffører, velkomment og opfordrede til bred opbakning omkring de færdselssikkerhedsinitiativer, som kommissionen har på bedding.

Scanias udviklingschef fremhævede tekniske forbedringer - ikke mindst på IT-området, som et vigtigt bidrag til færre ulykker med lastvogne.

- IT kan også bidrage til markante effektivitetsforbedringer inden for vejtransporten, mente Hasse Johansson.

Han påpegede, at en bedre færdselssikkerhed også krævede en bedre infrastruktur. Ikke mindst i lyset af den vækst, som forudses på vejtransportområdet.

- Prognoserne viser at lastvognstrafikken vil øges med 30 til 40 procent inden 2010. Det vil øge antallet af ulykker, hvis ikke forholdene ændres, sagde Hasse Johansson.

Her fremhævede han de svenske modulvogntog, som et oplagt columbusæg, der ville tage brodden af stigningen i efterspørgslen på vejtransport.

- En sådan ændring kan indføres hurtigt og med begrænsede omkostninger, fordi det allerede er afprøvet og i drift i Skandinavien.

En skov af elektronik

Micro-chippen har for længst invaderet førerhuset og andre afkroge af det moderne lastvognstog.

Hasse Johansson opremsede en række områder fra navigations- og kommunikationssystemer, over ESP, automatgear til retarder-bremser, som eksempler på teknologi, der allerede i dag hjælper chaufføren.

Men teknologien er ikke uden faldgruber.

- De mange forskellige computersystemer medvirker til at øge stressfaktoren for chaufføren. Derfor er det et helt nødvendigt krav, at disse systemer bliver integreret i en og samme enhed, fremhævede Hasse Johansson.

En lang række nye teknologier så som automatisk spor-kontrol, afstandsholdere og endda infrarøde nattesyn lover endnu bedre overblik og tryghed omkring lastvogne i trafikken.

- Men disse teknologier er endnu ikke modne, selv om de allerede findes i visse personvogne. De er simpelthen ikke tilstrækkeligt tilpasset erhvervschaufførens arbejdsbetingelser og behov endnu, sagde Hasse Johansson.

Husk selen

Sikkerhedsselen har i årtier reddet menneskeliv i trafikken. Men den er ikke populær hos lastvognschaufførerne.

- Sikkerhedsselen er den bedste livsforsikring som en lastvognschauffør kan få, men det er meget få, der bruger den. Vi har som producenter et ansvar for at overvinde den modvilje. Sikkerhedsseler, der er monteret direkte på sædet er mere komfortable og lettere at bruge, og derfor er det mere sandsynligt, at de faktisk vil blive brugt, sagde Hasse Johansson.

Han erkendte, at den nuværende advarselslampe - når selen ikke bliver brugt - ikke er nok og mente, at lastvognsproducenterne burde indføre intelligente selealarmer, som det kendes fra de bedste personvogne.

Kravet om front-under-run beskyttelse på lastvogne, der trådte i kraft for et år siden, forventes at spare 900 menneskeliv alene i de 15 "gamle" EU-lande.

- Vi vil gerne gå videre. Prognoser viser, at specialdesignede kollisionszoner på lastvognen vil kunne redde yderligere flere hundrede menneskeliv ved frontalsammenstød med lastvogne. Forskningen viser, at den overlev-bare kollisionshastighed øges fra 60 til 90 kilometer i timen, fortalte Hasse Johansson.

Men han erkendte, at der ikke var plads til den stødabsorberende kollisionszone, under de nuværende regler om vogntogslængde og vogntogsvægt.

Scanias udviklingschef sluttede med at opremse de tre fokusområder, som han anser for de vigtigste og mest givtige på færdselssikkerhedsområdet.

- Længere og dermed færre køretøjer

- Forbedret lastvogn til personbils kollisionssikkerhed

- Optimal støtte til chaufføren

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079