23948sdkhjf

Franskmand bliver ny transportkommissær

EUs nye transportkommissær bliver franskmanden Jacques Barrot, som af DTLs EU-erfarne direktør Michael Svane betegnes som et ubeskrevet blad i transportsammenhæng.

EUs nye transportkommissær bliver franskmanden Jacques Barrot, som af DTLs EU-erfarne direktør Michael Svane betegnes som et ubeskrevet blad i transportsammenhæng.



Jacques Barrat, der er 67 år, afløser den spanske kommissær Loyola de Palacio og får ud over selve transportområdet også ansvar for tre af EU's agenturer: Nemlig søfart, luftfart og jernbaner.

Han var indtil udnævnelsen EU-kommissær for regionalpolitik - en post han kun har bestredet siden foråret. Han har ikke beskæftiget direkte sig med transport, hverken i sin tid som fransk minister for arbejdsmarked, sundhed og sociale forhold eller som fransk parlamentsmedlem. Jaques Barrat er konservativ

Samtidig med transportområdet får Jaqques Barrot en post som en af de i alt fem vice-kommissionsformænd, som kommissionsformand José Manuel Barroso har udnævnt - for at få kabalen til at gå op og give de store EU-lande en kompensation for, at de ikke har fået alle de tunge områder. Som bekendt gik den vigtige landbrugskommissærpost til Danmarks Mariann Fischer Boel.

Den nye kommission, der har 25 medlemmer, idet hvert land har én kommissær, beskrives som både politisk og fagligt godt klædt på.

Fordelingen af ansvarsområder bygger på de nye kommissærers politiske erfaringer og faglige ekspertise og ved udnævnelse sagde José Manuel Barroso bl.a. - Jeg har sammensat dette stærke team for at sikre, at vi arbejder effektivt og når de mål, vi har sat os. Jeg lægger stor vægt på, at der er tale om teamwork mellem folk, der arbejder for EU's almene interesser. Kommissærerne skal arbejde sammen, og deres arbejde skal komme alle EU's borgere til gode.

Barrosos beslutning om at samle alle kommissærernes kontorer i Berlaymont-bygningen i Bruxelles understreger satsningen på teamwork.

Kommissionen tiltræder 1. november

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078