Kvalitet fra Danmark
De fornemt udseende sko til kun 299,- er nok ikke syet på de kritiske steder, men limet. Det er ikke svært at regne ud, at det ikke er fodtøj, man har om 10 år, og man gider måske dårligt lade skoene forsåle.
Det spændende er jo, når man kan få en kvalitetsvare til en god pris. Så er der noget ved at shoppe, og så er der en reel gevinst til køberne ? og måske en tilsvarende form for tab et sted i salgskæden. Det gælder, når man går til skotøjshandleren, og det gælder i erhvervslivet.
Transport er en vare ligesom fodtøj ? og sko er i parentes bemærket et ofte brugt eksempel på, hvor billig transport-delen af en vare er blevet ? om så den leveres fra Taiwan eller Vordingborg.
Den danske transportbranche har internationalt et godt ry. Vi er effektive og til at stole på og kvaliteten er i orden. Skibsfarten har i årevis været bannerfører for kvalitetstransport, luftfragten står stærkt mens landevejstransporten i årevis har kæmpet med at vriste sit image fri af de mange guerilla-angreb på troværdigheden, som de useriøse aktører har påført erhvervet - fordi det har været meget let at starte eller fortsætte erhvervsudøvelsen på et meget spinkelt grundlag. Man køber en lastbil, får en tilladelse og så er det ellers derudaf. Færre køber et containerskib.
Alligevel er det lykkedes de mange seriøse transportvirksomheder, at præsentere deres kunder for et godt produkt, og selv om den ? også i sammenligning med andre erhverv ? ultrahårde konkurrence gør det svært at opnå et prisniveau, der svarer til den mærkevare, mange rent faktisk leverer, så er det synligt, at kvaliteten er steget.
For selv om transport er en vare, som købes og sælges, så er det også så meget mere. Det er to parter ? eller skulle vi sige partnere ? som sammen løser en opgave. Transportkøberen har ikke blot behov for at få flyttet sit gods den ene eller anden vej. Han eller hun har som regel ligeså meget brug for at sikre sig, at varen ankommer til tiden i god stand ? og uden, at man som køber involverer sig alt for detaljeret i varens færd.
Selvfølgelig kan man hver gang ringe rundt og få det billigste tilbud. Man kan være heldig at få, det man har brug for, men man kan lige så nemt være uheldig, hvis man alene går efter prisen. Eller måske bliver transportkøberen kontaktet af én, der har et tilbud man næsten ikke kan afslå.
Det optimale er jo situationen, hvor transportvirksomheden kan levere sin kunde en løsning, så man kan udvikle sig sammen. Godt nok befinder man sig i roller, med hvert sit sigte. Sælgeren skal tjene penge og køberen skal spare penge, hvor det er muligt for at sikre sin fortjeneste. Men slutmålet er i bund og grund det samme: En veldrevet virksomhed med et sundt overskud.
På samme måde, som medarbejdere og arbejdsgivere i de senere år har oplevet, at koncensus ? den danske model med at ejere og ansatte selv (efterhånden) enes om løn- og arbejdsvilkår og firmaets trivsel, har vakt international interesse.
Også transportkøbere og transportsælgere har fælles interesser: God, prisrigtig, pålidelig, hurtigt og sikker transport. Naturligvis skal prisen op og vende med mellemrum, og det samme skal ydelsen ? hvad enten det er outsourcet eller styres af køber.
Vognmændene i ITD og transportkøberne i det daværende ETU gik sammen om at udarbejde en fælles miljø-politik. Det blev internationalt anerkendt ? og har været med til at højne kvaliteten for begge parter. Dansk kvalitet.
-----