23948sdkhjf

Lastvogne udflages til Tyskland

Antallet af danske eksportlastvogne, der skifter nummerpladen ud med en tysk, er accelereret i de sidste par år.

- Konkurrencen fra udenlandske transportører bliver stadigt hårdere. Hvis danske virksomheder skal bevare deres markedsandel, så skal de kunne levere deres produkt til en konkurrencedygtig pris, siger formanden for International Transport Danmark (ITD), adm. direktør Mogens Therkelsen, H.P. Therkelsen A/S, der skønner, at udviklingen især har taget fart siden årsskiftet.

Det er især de høje danske chaufførlønninger, der truer vognmandsvirksomhedernes konkurrenceevne.

- Derfor opretter virksomhederne datterselskaberne i lande som Tyskland eller Polen eller i de baltiske lande, hvor bruttoomkostningerne til løn er lavere. Vi har selv i H.P. Therkelsen flyttet lastvogne over til vores tyske datterselskaber, hvor aftalereglerne på arbejdsmarkedet er langt mere fleksible, siger Mogens Therkelsen, der understreger, at udflytningen er fuldt lovlig og at alle regler overholdes.

- Jeg kan sagtens se, at det er en kedelig udvikling, ikke mindst for chaufførerne, men virksomhederne har ikke noget valg, mener Mogens Therkelsen.

Tysk løn

De danske eksportchauffører tilbydes ofte at flytte med lastvognen, men på tysk overenskomst. En udvikling, som ikke hilses velkommen i SID.

- Jeg har ikke tal for, hvor mange af vores medlemmer, der er berørt af den udflagning. Men det er helt klart min fornemmelse, at det går rigtig stærkt i øjeblikket, siger afdelingsformand Åge Hansen, SID-Aabenraa, der organiserer et betydeligt antal eksportchauffører.

- En del er tvunget til at tage imod tilbuddet, men andre vælger fra, fordi det betyder en stor reallønsnedgang. Det er en trist udvikling, som vi desværre ikke kan forhindre, siger Åge Hansen.

Bruttolønomkostningerne per kilometer er op til en tredjedel lavere i Tyskland. Besparelsen er markant højere ved udflagning til de nye EU-lande i Østeuropa, men aftaler om begrænsninger for cabotagekørsel i typisk tre til fem år, lægger en foreløbig dæmper på lysten til udflagning til de nye EU-lande.

ITD har i snart tre år udgivet kvartalsvise konjunkturanalyser, der opgør antal og nationalitet på de lastvognstog, der passerer landegrænsen mellem Danmark og Tyskland.

Antallet af dansk indregistrerede vogntog har været nogenlunde konstant, men svagt faldende i de sidste par kvartaler, trods en markant stigning i trafikken. Det er især tysk indregistrerede vogntog, der har øget deres markedsandel, tæt fulgt af lastvogne fra Østeuropa. En del af forklaringen på fremgangen for tyske vognmænd, kan være, at en del af dem faktisk tilhører danske vognmandsvirksomheder i Tyskland.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062