Flådestyring ved hjælp af GPS
Testvognen var udstyret med Renaults nyeste system inden for kommunikation, nemlig infom@x, der er et flådestyringssystem, som anvender GPS i stedet for GSM til kommunikationen. Det har stor betydning for bl.a. prisen på informationstrafikken. Systemet overflødiggør landkort. Nu kan chaufføren blot trække en ruteplan direkte på systemet.
Der kan sendes beskeder og de indkommende beskeder, kan prioriteres, så chaufføren ved højeste prioritet kan se at han (eller hun) skal holde med det samme og læse beskeden. Er det en med lav prioritet, kommer beskeden først frem, når vognen holder stille og chaufføren går i gang med at læse de indkommende informationer. Hvis det f.eks. er en vognmand, der kører med denne lastvogn, kan han ved hjælp af koder også kommunikere med de øvrige vogne. Han vil også kunne se, hvor alle lastbilerne befinder sig og sende beskeder til dem.
Kræver lidt tidPå den tekniske side kommer der informationer om næste servicebesøg og hvor mange kilometer, der evt. kan køres over det oprindelige kilometertal for service. Der er mange muligheder med disse systemer nu til dags. Det kræver dog at man bliver sat ind i dem og det betyder, at der skal afsættes tid til at lære at benytte systemerne.
-----