23948sdkhjf

Optidriver - en frisk forfranskning

Lige som DAF, IVECO og MAN anvender Renault også de kendte ZFgearkasser med automatiseret gearskifte i stedet for selv at fremstille en lignende transmission.

Og når den sidder i en Renault Premium hedder gearkassen Optidriver med typebeteg-nelsen ZF 12 S 2301 0D.

Det er et fornuftigt gearkassevalg. Den skifter lynhurtigt, så hurtigt, at man faktisk ikke når at tænke over det.

Jeg har prøvekørt en Renault Premium 420 DCI Optidriver på en kort strækning i Jylland, hvor der blev kørt meget i bytrafik, op ad store bakker samt på hovedlandeveje og kun lidt på motorvej.

Selve lastbilen, en 4x2 sættevognstrækker, var tilkoblet en flot lukket tre-akslet trailer. Denne trailer var i øvrigt forsynet med flere komponenter fra Renault. Blandt andet var akslerne fra Renault Trucks.

God til ture til Mellem- og Sydeuropa

Trækkeren må siges at være en typisk 4x2 trækker for transport på Mellem- og Sydeu-ropa, hvor det drejer sig om at have mindst mulig egenvægt.

Ifølge de udleverede specifikationer andrager egenvægten kun 6970 kg med en fyldt tank på 570 liter.

Den tilladte skammelbelastning (EU-trafik med 11,5 ton drivakseltryk) når således op på 11,03 ton. Hos Renault Trucks fortæller salgschef Frede Larsen da også, at Premium-modellen netop på grund af den lave egenvægt ofte finder anvendelse hos tanktranspor-tører med store flåder både i Danmark og i det sydlige udland.

Motoren er en sekscylindret EURO3 version på 11,1 liter slagvolumen med Common Rail Bosch indsprøjtningssystem. Den er meget arbejdsvillig og yder 3003 kW / 412 hk, der præsteres mellem 1050 og 1350 omdrejninger pr. m., mens den har et maksimalt drej-ningsmoment på 1870 Nm som afleveres mellem 1150 og 1350 omdr. pr. m. Eneste lille ulempe ved denne motortype med common rail indsprøjtningssystem er, at den går lidt hårdt i tomgang og har en lidt rullende lyd, når den får gas.

Men det er bare en lyd, man skal vænne sig til. Når man, som jeg, er vokset op med ræk-kepumper - tror man let, at den står og ruller i tomgang. Det er dog ikke tilfældet.

Overgear koster lidt brændstof

Gearkassen har 12 trin, hvilket er rigeligt til denne vognstørrelse. Det højeste gear er et overgear, der giver en høj hastighed ved et lavt omdrejningstal. Overgearet har dog den ulempe at det koster lidt på brændstofforbruget. Gearkassen er meget velfungerende og er et fornuftigt valg.

På denne Premium var der også en ZF intarder og med den bliver kørslen meget afstres-sende. Med cruisecontrolen sat til klarer den selv at holde hastigheden både op og ned ad bakke, sådan skal det være i en lastbil i 2004. Akselophænget er med luftaffjedring i bag og parabelfjedre i for. En meget behagelig affjedring ligesom førerhuset også er upåklagelig affjedret.

Lidt aldrende

Førerhuset er det efterhånden lidt aldrende Premium førerhus, der jo alligevel gør det ganske fint. Der er ikke fladt gulv, men motorkassen er dog ikke så høj. Vil man have en Renault med fladt gulv, skal man vælge en Magnum i stedet. Instrumentbrættet er ganske udmærket. Det ligner måske ikke lige det, vi kender fra andre lastvognsmærker, men det er ganske funktionelt og i øvrigt i et flot design.

Typisk fransk

Førerpladsen og hele miljøet omkring føreren er som det bør være. Man sidder godt med et fornuftigt overblik og sovekabinen er et pænt område ? typisk fransk ? noget som andre kunne lære lidt af.

Det eneste kritikpunkt jeg kan nævne i relation til førerhuset er, at venstre sidespejl vibre-rer ved bestemte omdrejningstal, et meget irriterende moment, som jeg i øvrigt tidligere har gjort opmærksom på.

Velkørende Optidriver

Denne lastbil er generelt en velkørende to-akslet trækker med et flot design og en pas-sende motor til et 40 ton vogntog. Med denne ZFgearkasse er kørslen en leg og vognen vil være anvendelig til næsten alt lige fra fragt- og distributionskørsel til transport over me-get lange afstande. Personligt ville jeg ikke være ked af at skulle køre Sydeuropa tyndt i en Renault Premium, som denne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063