23948sdkhjf

En risikabel affære med mulighed for succes?

Derfor går debatten i de Færøske medier om fremtiden med Atlantic alene på markedet. Og atter er der gang i debatten om en fragter-service på Vagar Lufthavn.

- Det er klart, at langt hovedparten af vores eksport af primært fiskeprodukter inklusive frisk fisk går ad søvejen ? og det vil den fortsætte med, siger Jan Mortensen, formand for Færøernes Arbejdsgiverforening. Vi ligger relativt tæt på den engelske nordspids, og det engelske marked er vores største aftager af frisk fisk.

- Det betyder imidlertid ikke, at der ikke er behov for en fragtflyvning. Tværtom ? luftfragt spiller en vigtig rolle omkring opfølgning på leverancer og omkring specielle produkter. Og når det gælder importen til Færøerne, har vi mange brancher, der er afhængige af luftfragt. Det gælder eksempelvis IT, high-tech og forbrugere af reservedele til skibe og køretøjer. Men også til en lang række forbrugsvarer.

- Samtidig vil jeg også gerne betone, at vi gerne ser konkurrencen vende tilbage til det færøske marked. Vi har haft Maersk Air i over 30 år, halvdelen af disse var selskabet alene på ruten, og det var ikke godt for os. Vi er sikre på, at Atlantic vil gøre en stor indsats for at betjene sit marked, men erfaringer viser også, at hvis et selskab har monopol, vil det i det lange løb også udnytte det. Derfor må vi have konkurrence, også på luftfragten. Og en fragter ville være et stort tilskud.

Atlantic Airways vurderer situationen

Atlantic Airways lover for sin del at gøre det yderste for at sikre fremtiden for luftfart og luftfragt på Færøerne: -Vi er i samtale med eksportørerne på vores marked om forskellige muligheder for luftfragt, siger Magni Arge, Atlantic Airways? administrerende direktør. Blandt disse muligheder er både en løsning inden for vores eget selskab, eller eventuelt et joint-venture med en anden partner.

- Problemet er blot, at fisken fra Færøerne gerne vil til England, mens vores import primært kommer fra Danmark. Vi vil imidlertid ikke se væk fra muligheden for at etablere en fragter-service, men det må i så fald være et fly, der passer ind i vores flåde og som i øvrigt er i stand til at operere på Vagars bane, der har begrænset længde. Under alle omstændigheder må vi forudsætte et engagement og et commitment fra færøske eksportører og importører, for at denne forretningsplan kan komme længere frem, siger Magni Arge.

Lykkedes ikke

Og netop dette: Et commitment fra markedet, har været en hurdle, som det aldrig lykkedes Maersk Air Cargo selv at komme over i deres forsigtige sonderinger med henblik på en fragterservice.

- Det er afgjort en forretningsrisiko at etablere en fragterservice. Men jeg er overbevist om, at hvis forsøget bliver gjort, vil det vække stor interesse og også have en fair chance for at lykkes, siger Brunjar Viggosson, direktør for en af de færøske sværvægtere i speditionsbranchen, Eimskip.

Og dermed har han jo heller ikke forpligtet sig over evne?

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062