23948sdkhjf

Nyt vogntog til maskintransport

Det er ikke kun køretøjer til transport af de helt tunge emner, leverandørerne i blok-vognsbranchen er leveringsdygtige i. Også maskiner er der tænkt på.

Et eksempel på dette ses hos det østjyske vognmandsfirma EMJ Transport i Galten, som netop har fået leveret et komplet nyt vogntog til maskintransport.

- Der skal jo noget nyt til, siger vognmand Jens Peter Jensen, som i dag beskæftiger i alt ni lastbiler.

Ud af EMJs vognpark er de fem lastbiler beskæftiget inden for kran- og specialtransport-segmentet, mens de øvrige lastbiler opererer i bygge- og anlægssektoren.

Også høje emner

Leverancen til EMJ omfatter en ny Scania 164 6x2 med 580 hk motor og en tilhørende ny Goldhofer maskintrailer af Typen STN-L 3-38/80 A, F2 med et seks meter udtræk.

Det er en typisk hurtigløber, der også kan anvendes som en lille blokvogn.

Den er bygget med en seng, der har en lastehøjde på ca. 88 cm. Derved kan der transpor-teres høje emner.

I bagenden er der monteret to-delte opkørselsramper, der på grund af en ekstra klapbar rampespids muliggør transport af meget lavt selvkørende materiel, som f.eks. asfaltmaski-ner. Ramperne er meget kraftigt dimensionerede og klarer en belastning på indtil ca. 50 ton.

Over 40 ton nyttelast

Belastningsmæssigt er maskintraileren, som blokvogn, beregnet til at kunne klare en skammelbelastning på indtil 20 ton og et maksimalt akseltryk på 33 ton (3 x 11 ton), hvilket giver en totalvægt på 53 ton og en mulig nyttelast på ca. 41 ton. Dette høje akseltryk kan dog udelukkende anvendes med en maksimalhastighed på 45 km i timen.

Akselaggregatet er af typen BPW-ECO, ophængt i luftbælge og med den bagerste aksel som friktionsstyret med en maksimal styrevinkel på 24 grader.

Udstyret omfatter desuden hydrauliske støtteben i bagenden til afstøtning af maskintraile-ren, når der køres tunge entreprenørmaskiner ombord.

For materiel, der ikke selv kan klare stigningen på ramperne, er der monteret et fem ton Sepson spil i svanehalsen, der kan klare optrækningen over ramperne.

Den nye Goldhofer maskintrailer er leveret af Handelsfirmaet Jørn Bolding A/S Esbjerg, hvor salgskonsulent Jens Peter Carlsen har stået for salget.

Den nye Scania 164 er leveret af Scania Biler A/S i Århus.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078