23948sdkhjf

Nyt liv til brugte gaffeltrucks

Med opsvingets spæde start er der igen kommet gang i lageromsætningen i danske virksomheder. Det har øget efterspørgslen efter gaffeltrucks ? både på nyt og brugt materiel. Den positive udvikling er ikke gået forbi Atlet-Unitruck A/S afdeling i Greve.

- Vi kan klart mærke, at efterspørgslen er stigende, både på nyt og brugt materiel, fortæller adm. direktør Bengt Kristiansson.

Netop brugt materiel har en særlig betydning for afdelingen i Greve, hvor Atlet ? der overtog Unitruck i april 2003 ? har samlet renoveringen af brugt materiel for hele Skandinavien og Tyskland.

Atlet-Unitruck beskæftiger syv medarbejdere på renoveringsværkstedet i Greve.

- Vi sælger brugt materiel efter IFAG?s klassifikationer. Men en betydelig andel af vores brugte materiel totalrenoveres, så trucken faktisk fremstår som ny, fortæller Bengt Kristiansson.

Skarpe øjne

En snes totalrenoverede gaffeltrucks i salgshallen i Greve, afslører at en totalrenovering hos Atlet-Unitruck er mere end et par skvæt med en oliekande. Rækken af Atlet og Mitsubishi gaffeltrucks kræver skarpe øjne, hvis man skal opdage at materiellet ikke er helt nyt.

- Når vi modtager brugt materiel, så vurderes det nøje i hvilken grad, det kan betale sig at renovere trucken, fortæller Bengt Kristiansson.

Men det er ikke kun tre-fem år gamle trucks der kommer under kompetent behandling på værkstedet i Greve. Atlet-Unitruck renoverer ofte materiel, der er betydeligt ældre.

- Det er ikke uhørt at totalrenovere en gaffeltruck, der er 15 år gammel. Hvis der er tale om mere specialiseret materiel, som eksempelvis en smalgangstruck, så renoverer vi ofte 20 år gammelt materiel, siger Bengt Kristiansson.

Importører og fabrikanter af gaffeltrucks bytter brugt materiel.

- Det giver en enklere logistik og gør det lettere at efterse og renovere materiellet med originale dele, forklarer Bengt Kristiansson.

Atlet Unitruck har netop leveret 70 totalrenoverede smalgangs- og gaffeltrucks til et medicinallager i Egypten.

Vognmænd køber brugt

Men det renoverede materiel går ikke kun til eksport. Der er også en betydelig efterspørgsel i Danmark.

- Det er det årlige timeforbrug, der afgør om man køber nyt eller brugt. Hvis en truck ikke skal køre mere end 400 til 600 timer årligt, så kan det måske ikke betale sig at købe nyt. Derfor er det især mindre og mellemstore produktions- og transportvirksomheder, der vælger at købe brugt. Men også store transportvirksomheder, der har brug for en reserve, vælger at købe brugt. En brugt gaffeltruck er også et oplagt alternativ til korttidsleje, fortæller Bengt Kristiansson.

Klar besparelse

Atlet-Unitruck?s kundeliste tæller tunge navne som DSV, Blue Water Shipping og Andreas Andresen.

- Man sparer typisk en 30 til 40 procent ved at købe brugt i stedet for nyt. Det danske marked for brugte gaffeltrucks er til dato nået op på 1.600 enheder. Det dækker alt fra stablere og opefter, fortæller Jesper Rojahn, der er marketingskoordinator hos Atlet Unitruck.

Han erkender at serviceomkostningerne per time stiger jo ældre materiellet er, men påpeger, at ældre materiel som regel kører færre timer på årsbasis.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.801