23948sdkhjf

Videnstyring som fokusområde i havne

Små og mellemstore havne står over for mange forskellige udfordringer som samarbejds-partnere og vigtigt led i moderne transportkæder, fremgår det af adskillelige rapporter og notater om udviklingen i transportkæder.

Blandt hindringerne nævnes f.eks. ?konventionel tænkning? og ?at informationsteknologien ikke udnyttes tilstrækkeligt?. Der fokuseres ofte på at opgradere de fysiske forhold omkring transportkæden, hvor havne generelt har deres styrker omkring den operationelle viden, der sikrer driften af bestående trafikker på et højt niveau.

Derimod er der mindre bevågenhed omkring udvikling af den del af transportkæderne, der passerer gennem havnen, som ligger uden for havnens direkte interessesfære og som den kun indirekte får nytte af. Det er dog også en del af forudsætningen for transportsy-stemets effektivitet.

En del af strategien

I større virksomheder og ditto havne er styring af viden og måske også egentlige viden-regnskaber i reglen et integreret ledelsesværktøj i sammenhæng med den valgte strategi. Modsætningsvis er videnstyring derimod ikke en bevidst disciplin i mange små og mellem-store havne, men indgår mere ubevidst i den generelle strategi, som en interaktion mellem de fysiske forhold og den/de personer og deres viden i forhold til de konkrete processer, der skal gennemføres.

Men aktiv videnstyring og ?deling som fokusområde i den generelle forretningsudviklings-proces kunne være en mulighed til at tackle nogle af problemområderne, så den blev en del af de relevante strategiske overvejelser.

Den rigtige viden på rette tid og sted er afgørende dels i mødet med kunden og dels i hele procesforløbet. Har den eller de medarbejdere, som havde kompetencen, skiftet job eller forladt virksomheden, kan man pludselig være ude af stand til at løse komplicerede opga-ver på samme niveau som før.

Hvem ved mon hvad?

Virksomhedens medarbejdere kan også have svært ved at finde ud af, hvem der ved hvad inden for forskellige områder. Det kan føre til, at der ikke koordineres tilstrækkeligt på tværs, og at for få ved, hvad der foregår i de forskellige dele af organisationen, eller at medarbejdere bruger tid og kræfter på at udvikle nye idéer, blot for at opdage, at andre al-lerede har udviklet og afprøvet de samme.

Begreberne viden, information, kompetence, læring og intellektuel kapital bruges i rigt mål i Knowledge Management litteraturen med stort set lige så mange definitioner, som der er forfattere. Tilsvarende er den lærende organisation, videndeling, organisering af viden, vi-denregnskab, strategisk og operationel videnstyring, osv. værktøjer, der behandles indgå-ende i den moderne ledelseslitteratur.

Men til trods for den store mængde forskning og litteratur der er på området, er det relativt få virksomheder, der systematisk anvender videnstyring målrettet som konkurrence-parameter. Årsagen skal måske findes i manglen på en praktisk og gennemslagskraftig metode til videnudveksling inden for en organisation.

Nye markeder, ny brug af viden

For små og mellemstore havne kunne der være behov for at beskrive udfordringerne på området for videnstyring eller Knowledge Management i sammenhæng med de gene-relle temaer som tilpasning til ændrede markeds-situationer, udvikling i transportsektoren samt organisationskulturelle og -strukturelle forhold. Udfordringen for havnene er derfor at skabe en kulturændring, der kunne give grobund for etablering af egentlige viden-delingsmiljøer.

Transportkæder, der omfatter et element af nærskibstrafik er udset til at spille en betydelig rolle i europæisk transportstruktur for bl.a. at imødegå en overbelastning af vejtransportsy-stemerne. Nogle af fokus-områderne vil være netværkssamarbejde og fokus på hele trans-portkæden, herunder havne.

Et af værktøjerne her er videnledelse i form af bl.a. videndeling.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11