23948sdkhjf

Globalt samarbejde

Alverdens bilfabrikker har for længst målt deres succes i globale markedsandele. Men nationale og regionale traditioner og lovgivning sætter stadigt forskellige grænser for, hvad en lastbil er for en størrelse.

I Europa opererer man eksempelvis med en samlet vogntogslængde som begrænsning, men i USA er det lastens længde der er maksimumsgrænser for. Derfor bygger man gerne et mindre parcelhus bag på førerkabinen ?over there?, fordi den trækkende enhed kan være lige så lang, som chaufføren lyster.

Omvendt, så har en europæisk trækker med et højt udstyrsniveau og undervogn konstrueret til kørsel på asfalterede veje ikke mange chancer på eksempelvis det kinesiske marked.

Men de juridiske og praktiske forhindringer har ikke kvalt drømmen om global markedsdominans hos de europæiske lastvognsfabrikker.

Dr. Eckhard Cortes, DaimlerChrysler, fremhævede et samarbejde mellem regionale lastvognsindustrier som nøglen til succes for lastvognsproducenterne.

- Kommerciel succes er i dag baseret på tre grundlæggende elementer: Produkt, omkostninger og vækst. For at opnå global succes skal en lastvognsproducent tilbyde et økonomisk attraktivt højkvalitets modelprogram tilpasset de enkelte regioner samt sikre effektive omkostningsstrukturer og vækst på eksisterende og nye markeder, fastslog Eckhard Cortes, da han talte på IAA?s konference i Frankfurt i midten af juli.

Han tog naturligt udgangspunkt i DaimlerChryslers egne erfaringer.

- Producenter, hvis produkter er målrettet til et højt udviklet marked, som det europæiske, er traditionelt bundet til begrænsede markedssegmenter og kan derfor kun opnå begrænset andel i væksten på nye markeder. Salgbare og frem for alt billige køretøjer er en afgørende forudsætning for markedsandele på udviklingsmarkederne i den tredje verden, sagde Eckhard Cortes.

DaimlerChrysler er langt fremme med planerne for produktion af Mercedes Sprinter og Vito kassevogne i Kina og forhandler med kinesiske lastvognsfabrikker om samarbejde.

Men den tysk-amerikanske bil-gigant har allerede gode erfaringer fra samarbejde på andre markeder. Kernen i succesen ved samarbejde med eksempelvis japanske Mitsubishi Fuso er fælles komponentudvikling.

- Standardiserede produkter som eksempelvis motorer tillader en mere effektiv produktion og deraf følgende lave omkostninger, sagde Eckhard Cortes.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066