23948sdkhjf

Hvad gør du her

En spadsertur på Århus Havn kan i fremtiden blive afbrudt af en nysgerrig sikkerhedsvagt, der spørger om ærinde og måske endda legitimation.

Den for os uvante situation, der er en følge af de nye sikkerhedskrav i Havneloven, har da også fået Århus Havn, der var den første danske havn, som fik godkendt sikringsplanen, til at informere offentligheden om de nye tider, blandt andet med pjecen ?Værd at vide om sikkerheden på Århus Havn?.

Langt de fleste danske havne havde fået godkendt, deres sikringsplaner, da ISPS-koden trådte i kraft 1. juli. Men knap en måned senere mangler der stadig godt en snes havneanlæg.

I midten af juli havde 87 danske havne indsendt 282 sårbarhedsvurderinger.

Hos Maritim Sikring under Kystdirektoratet oplyser vagthavende Laurits Bernitt, at der 28. juli var modtaget sårbarhedsvurderinger for 283 forskellige havneanlæg, hvoraf 272 er godkendt. Der er modtaget 260 sikringsplaner, hvoraf 253 er godkendt.

- Ud fra antallet af indsendte sårbarhedsvurderinger, så mangler vi stadig at modtage godt tyve sikringsplaner til godkendelse, siger Laurits Bernitt.

Ifølge FN?s søfartsorganisation IMO, var kun 69 procent af verdens havne godkendt af lokale myndigheder, da ISPS-koden trådte i kraft 1. juli. Dermed var danske havne mærkbart længere fremme i skoene end gennemsnittet af verdens havne.

Usikkerhed

Men selv om samtlige relevante havneanlæg formentlig vil have godkendte sikringsplaner i løbet af få uger, så er der ikke udsigt til stabilitet omkring kravene til havnenes sikkerhedsudgifter.

EU-Kommissionens nye sikkerhedsdirektorat lægger op til markant skrappere og dyrere krav i et nyt direktivforslag, der dog tidligst vil kunne vedtages efter årsskiftet.

Det er især faren for terrorangreb mod petrokemiske anlæg, der ødelægger nattesøvnen for embedsmændene i EU?s sikkerhedsdirektorat. Derfor ønsker man at inddrage meget større områder af havnene i sikringsplanerne ? herunder en eventuel indhegning,

Samtidig har USA?s terrorsikringsmyndighed ?Homeland Security? nedsat et inspektionsteam, der efter årsskiftet skal rejse rundt til alverdens havne for at inspicere sikkerhedsforholdene. Security-inspektørerne vil i yderste konsekvens kunne ?dumpe? en havn og forbyde skibe og containere herfra, at passere ind i USA.

USA har dog erklæret, at reglerne for disse inspektioner skal aftales internationalt.

I Danmark har frygt for, at EU?s sikkerhedsdirektorat allerede havde indledt forhandlinger med myndighederne i USA om en sådan aftale, ført til frygt for en helt uacceptabel bilateral aftale mellem EU og USA.

Hos sammenslutningen af Danske Havne oplyser man, at der dog ikke er indledt sådanne forhandlinger.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078