23948sdkhjf

Nu kommer AdBlue til de moderne lastbilmotorer

Et nyt stof kaldet AdBlue er på vej til en del de nye lastvogne (med SCR), som vil blive benyttet til at opfylde EURO 4 normens krav. AdBlue er en specifik definition på Urea, der er opløst i demineraliseret vand i en 32,5 % opløsning.

Urea-blandingerne benyttes allerede i dag til forsøgsmotorer, og findes også i danske lastvogne som feltprøvetest.

Når AdBlue indføres skal der således tankes to forskellige produkter ved påfyldning af brændstof, og det vil nok ikke vil blive modtaget så positivt af lastvognsejerne.

Overalt hvor der er mulighed for brændstofpåfyldning skal der i fremtiden - det vil sige efter den 1. oktober 2005 ? være mulighed for også at kunne tanke AdBlue.

Motoren stopper

Teknisk set skulle der ikke være noget i vejen for at lastvognene, der skal benytte Ad-Blue, faktisk godt kan køre uden at påfylde stoffet, men ifølge informationer fra lastvogns-producenter, vil det blive sådan, at lastvognens motor standser efter kort tids kørsel, hvis der ikke også er blevet påfyldt urea sammen med gasolien.

En alternativ løsning kan måske være, at der vil blive sendt informationer via trådløse for-bindelser til eventuelle kontrolsystemer. Når der ikke er AdBlue til stede, vil motorernes miljøklassificering falde ned til under Euro 0 normen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063