En lastbil på toppen
Vi bruger betegnelsen Nordic-trækker på grund af den kraftige motorudrustning (16 liters motor i den kraftigste version med 580 hk), der bedst kommer til sin ret, når trækkeren indgår i et 60 ton vogntog, noget der er helt naturligt i vognens hjemland Sverige.
Testvognen (modelbetegnelse LA6X2/4MNBT41RS920R) var en såkaldt twinsteer-version med en tvangsstyret bogieaksel placeret foran drivakslen. Gearkassen en GRS920R med opticruise, er blevet betydelig bedre end den hidtidige opticruise, som man havde i 4-serien.
Nu mærker man stort set ikke, at der skiftes gear. Scania har på dette område hentet ter-ræn i forhold til de konkurrenter, der i en periode har været langt foran. Man skal dog sta-dig benytte koblingspedalen til igangsætning og ved stop.
Det er suverænt med det nye gearvælgerhåndtag og den gode placering under rattet! Til testvognen var der tilkoblet en Schmitz-trailer i en såkaldt nordisk version med to aksler tæt sammen og den sidste aksel langt tilbagetrukket med selvsporende styring. En ganske udmærket trailer, som var meget behagelig at køre med og ikke mindst at komme omkring hjørner med. Traileren var selvfølgelig fuldlastet med stålplader, en behagelig last, fordi den giver et lavt tyngdepunkt.
Førermiljø i topHævning af gulvet i førerhuset har betydet utrolig meget, selv om der kun er tale om få centimeter. Man har gjort det rigtige ved at bygge førerhuset med et mere fladt gulv. Fø-rerpladsen er blevet endnu bedre, og affjedring af såvel chassis som førerhus er helt i top. Kørslen er behagelig og styringen fornemmes let og præcis. Der sker hele tiden forbedrin-ger, selv om man ofte synes, nu kan det ikke blive bedre.
En tur på 281 km blev det til ud i det syd- og østjyske landskab, med en blanding af mo-torvejskørsel, kørsel på hovedlandeveje, landeveje og sekundærveje samt bykørsel i såvel fladt som bakket terræn. På den stærke stigning op til Ejer Bavnehøj, klarede opticruis?en sig rigtig godt, her blev der gearet korrekt ned uden nogen mislyde og ujævnheder i kørs-len. Fint klaret!
Denne topmodel fra Scania dækker de behov en vognmand eller chauffør har, når han skal køre langt med høj gennemsnitshastighed - og samtidig være væk hjemmefra i læn-gere tid.
Men på sigt vil jeg gætte på, at det nok vil være den nye model R-500, der bliver den kommende bestsellermodel, der fortrinsvis vil blive solgt til vognmænd og lastbilejere som kører nationalt og i nordisk trafik med fuld totalvægt, fordi det er en model med V8motor og den rammer lige de magiske 500 hk. Det er nemlig sket et skred på motor-power, så vi kommer til at se flere nye lastbiler med 500 hk motorer og derover i fremtiden.
-----