Stadig størst tro på papir
Dokumenter har i århundreder været en forudsætning for transport af varer, særligt ved international handel. Dokumenter tjener forskellige formål, f.eks. som sikkerhed for rettig-hedsindehavere eller til myndigheders kontrol af, at gældende forskrifter er opfyldt. I relati-on til sidstnævnte konstaterer Montesquieu således i sit værk ?De l?Esprit des Lois? fra 1757, at myndigheders regulering i de frie lande aldrig er mindre end lovene i de træl-bundne lande (sic).
I 2002/2003 gennemførtes en analyse om mulighederne for et elektronisk multimodalt transportdokument, der var finansieret af Søfartsstyrelsen. Den er nu bilagsrapport til rap-porten ?Godstransport?, der blev udsendt sidste år. Analysen konkluderer bl.a., at de større virksomheder løbende effektiviserer og smidiggør deres dokumentflow ved hjælp af it/elektroniske dokumenter i tæt samarbejde med de vigtigste partnere.
På den anden side er der en stor gruppe små og mellemstore virksomheder, der ikke er overbevist om de konkrete rationaliseringsgevinster gennem en øget papirløs it-anvendelse. Da de godsmængder, der fødes ind i transportsystemerne fra disse virksom-heder, naturligvis løber igennem de samme multimodale transportkæder som gods fra virksomheder med en udstrakt brug af it, bliver de en bremse på den samlede effektivitet af multimodale transportkæder under et.
Næppe kun ét dokumentAf mange forskellige årsager, herunder krav til obligatoriske oplysninger, er der til gen-gæld næppe mulighed for at virkeliggøre ét uniformt multimodalt transportdokument. Det er imidlertid ikke en hindring for elektroniske dokumenter i øvrigt eller genbrug af data i en transportkædes dokumentflow.
I forbindelse med analysens fremlæggelse på Ålborg Trafikdage i 2003 henvistes bl.a. til nylige undersøgelser dels fra Technische Universität Hamburg-Harburg og dels en under-søgelse af 36 amerikanske og europæiske afskibere foretaget af American Shipper. I beg-ge tilfælde var konklusionen, at der stadig er mest tiltro til papir for så vidt angår internatio-nale transportdokumenter.
En undersøgelse foretaget af UNCTAD i november sidste år, om brugen af transportdo-kumenter i international handel, afviger heller ikke fra disse konklusioner. På spørgsmålet om, hvilket transportdokument respondenterne anvender, svarede 88 %, at de overvejen-de brugte negotiable konnossementer. Den alt overvejende grund hertil var ønsket om sik-kerhed i forbindelse med et remburs- eller andet betalingsarrangement. Kun en begrænset andel af respondenterne angav, at de brugte (22 %) eller overvejede (32 %)brugen af elektroniske alternativer. Det er formentlig også en af årsagerne til, at Bolero projektet (elektronisk konnossement med elektronisk signatur) kun har haft begrænset succes hos almindelige stykgodsafsendere og derfor fortrinsvis anvendes ved bulkladninger.
Hurtigere end papirDer er imidlertid også positive elementer med fremtidigt potentiale i UNCTAD undersø-gelsen. En række af de respondenter, der ikke anvendte elektroniske transportdokumenter erkendte til gengæld, at it-anvendelse kunne sikre en hurtigere levering af dokumen-ter/gods, og at det ville være lettere at håndtere end papirdokumenter. Der var i UNCTAD undersøgelsen endvidere tillid til, at elektroniske alternativer ville kunne reducere omkost-ninger og skabe konkurrencemæssige fordele. Men der ligger tilsyneladende fortsat et godt stykke arbejde forude, såfremt det skal lykkes at få et overtalt et større antal små og mellemstore virksomheder til at skippe papiret.
-----