Dobli-Spejlet redder liv
En ny dødsulykke forleden i Tårnby, hvor en kvindelig cyklist blev dræbt af en højresvingende lastbil har aktualiseret monteringen af specielle spejle i lastbilerne.
Vi har set nærmere på det hollandske Dobli-spejl, som startede bølgen, som har ført til en ny dansk regel om cyklistspejl senest 1. oktober og til en ny EU-regel.
Det var også en dødsulykke, som satte gang i opfindelsen af Dobli-spejlet, Wilbert A.M. van Waes. Han mistede i 1997 sin 13-årige søn ved en højresvings-ulykke, og for nylig var han i Danmark og fortalte om den opfindelse, han har udviklet sammen med en kørelærer. Han har siden taget patent på det ? og det har da også givet ham tilnavnet Mr. Dobli. Spejlet åbner for de ellers døde vinkler, der begrænset chaufførens udsyn i siden.
Gennembruddet for spejlet kom ikke mindst, da Deutsche Post i hele den sydlige region af Holland lod alle sine pakkebiler udstyre med et Dobli-spejl og efterfølgende konkluderede:
?En dag uden Dobli-spejl er bare en dag for meget?.
Senere gennemførte man et forsøg i Holland med en stribe lastbiler, som fik monteret et kamera, drejbart spejl eller Dobli-spejl. Tallene for testen viste, at 43 pct. af chaufførerne ikke havde nogen reaktion overhovedet i dødvinkel-området, hvor der ikke var monteret enten Dobli-spejl, kamera eller drejbart spejl.. Med Dobli-spejl alene var tallet 4 pct., med kameraløsningen 6 pct. og 20 pct. for drejbart spejl.
TilskudsordningDen hollandske regering gik ind i sagen med en tilskudsordning både til spejle og kamera-løsning. Herefter gik de hollandske lastvogns-importører frivilligt med til, at der fra den første oktober i 2001 blev monteret et Dobli-spejl på alle nye lastbiler over 3,5 ton totalvægt og efter en dødsulykke gik også Belgien med.
I Holland og Belgien har det således siden 2003 været et lovkrav, at man har en form for ekstra dødvinkelspejl eller kameraløsning. Dette gælder også for udenlandske lastvogne.
Og nu senest er EU gået ind i sagen og har vedtaget fælles regler, som bl.a. Danmark nu følger. Der kræves en løsning på alle nye køretøjer. På grund af negativitet fra Frankrig og Portugal i denne sag, er den endelige lovgivning i EU dog blevet lidt af en lappeløsning.
Et Dobli-spejl dækker nemlig mere, ja faktisk dobbelt så meget, som det, der nu er EUs krav. Man vil nemlig stadig have en dødvinkel tilbage, hvis spejlene kun lige lever op til disse EU-krav.
Spejlet ikke nok- Men det er ikke gjort med at montere et spejl ekstra, udtaler Mr. Dobli
- For det første skal spejlet lige som de øvrige spejle være korrekt monteret og indstillet rigtigt. Dernæst kræver det også, at chaufføren kigger i spejlet, når der drejes og så videre. For at de uhyggelige højresvingsuheld kan undgås, kræver det da også, at man generelt bliver bedre til at informere om farerne ved køretøjer, som drejer til højre, siger han.
Det originale Dobli-spejl markedsføres i Danmark af Transport-Komponenter A/S i Kolding, der er i fuld gang med levering af spejlet til alle mulige lastbiltyper.
-----