23948sdkhjf

Er transport købers marked

Transport udgør en væsentlig del af omkostningerne på produktets vej ud til forbrugeren. Køb af de rette transportløsninger er derfor en vigtig disciplin for virksomhederne, som det kan være svært at mestre, også selvom transportkapaciteten i dag er stor, og fragterne presset.

Er det så enkelt, at virksomhederne bare vælger den billigste transportløsning, der bliver tilbudt? Spørger man rundt i vognmandsbranchen, kunne man let få det indtryk, at transportkøbere går efter den billigste løsning, der er udbudt. Men køb af transport kan være en langt mere kompleks beslutning, og transportkøbere i danske virksomheder, store som små, i vækst eller i tilbagegang, fokuserer ikke kun på pris, men på en kombination af forskellige væsentlige faktorer, der giver dem det ultimative transportprodukt.

De skal have et øje på hver finger, når de vælger samarbejdspartner på transportområdet. Der er mange overvejelser, inden den rette transportløsning er fundet, - og den rigtige samarbejdspartner valgt.

Transport ? en sag for ledelsen

Køb af transport i store virksomheder er ofte et ledelsesanliggende. I hvert fald hvad angår formuleringen af virksomhedens overordnede transportstrategi, der nøje skal passe til virksomhedens behov, produkter og pengepung, - hvorimod selve dag-til-dag købet typisk foregår på et andet niveau. I et mindre firma, sorterer transportkøbet - i lighed med andre funktioner - som regel under chefen. En lang række målelige parametre som pris, leveringssikkerhed og produktpalet indgår i beslutningsprocessen sammen med serviceniveau, fleksibilitet og troværdighed, - spørgsmålet er bare i hvilken rækkefølge og med hvilken vægt.

Swinger godt

Men ligeså afgørende er det, at transportkøber swinger godt med transportøren. Prisen har ikke altid så stor betydning, hvis blot serviceniveauet er tilfredsstillende, viser det sig.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078