23948sdkhjf

Nu har vi lært lektien

Møbel-virksomheden Cinal ApS - med designer og direktør Morten Brorsen i spidsen - har siden starten i 2002 oplevet stor succes. Endnu køber Cinal kun transport i ringe omfang set i relation til andre i markedet, men det er en virksomhed med en interessant udvikling og i kraftig vækst. I dag eksporteres Cinals møbelenheder, blandt andet reoler, via 100 forhandlere til 30 lande. Indtil videre er virksomhedens omsætning fordoblet hvert år, og i 2005 er salget budgetteret til omkring 10 millioner kroner.

Det kræver definerede strategier og korte beslutningsveje at føre en så udpræget vækstvirksomhed frelst igennem udviklingskurven, - men strategi er et område, Morten Brorsen er fortrolig med. ? Vi har strategier for alt og vi outsourcer mest muligt, udtaler han. ? Det gælder også transportløsningerne, som er meget specielle for en virksomhed, som Cinal ApS, hvor vi ofte er i den situation, at vi skal sende en enkelt enhed til en bestemt butik, der så skal levere direkte til kunden.

Prøvet forskellige

- Når der er tale om transport af enkelte stykker til en bestemt adresse, er det oplagt at bruge et kurérfirma. Og så en super emballage. Jeg har prøvet forskellige kurervirksomheder, men har nu lært lektien. Visse firmaer arbejder med pistolsælgere, der lover guld og grønne skove, men når det kommer til stykket, kan de ikke holde, hvad de lover, og det kan jeg ikke leve med. Det er sket for os tidligere, og det gjorde, at vi var nødt til at skifte kurérfirma.

- I dag samarbejder vi med GLS, og det fungerer meget fint, siger han.

- Hos GLS er det fleksibiliteten og serviceniveauet, vi efterspørger. For os er det vigtigt, at aftalerne holder. Hvis ikke pakken er fremme til tiden, som vi har aftalt, kommer der grus i maskineriet hele vejen igennem systemet, og jeg skal bruge uforholdsmæssig lang tid på at ringe rundt og forklare, hvad der gik galt.

Hvor lang tid tager det

- Når fleksibilitet og serviceniveau er i orden, ser vi også på, hvor meget tid vi selv skal bruge på transporten. Er papirgangen for tung og arbejdskrævende, er det ikke noget for os. Det skal være nemt og effektivt og må ikke være en belastning i det daglige. Forsikringer er også et vigtigt kriterium. De skal virke efter hensigten, så vi ikke skal bruge tid på at forfølge et eventuelt erstatningskrav. Det er fire meget centrale punkter for os. Prisen ligger langt nede i rækken af parametre, som vi interesserer os for, ikke mindst fordi vi har lavet den aftale med køber, at vi deler transportudgiften 50/50.

Højt service-niveau

- I dag sender vi også produkter af sted pallevis, primært til Holland, Tyskland og Østrig. Det sker hver fredag, og her samarbejder vi med Dansk Bilspedition, der også tilbyder et højt serviceniveau. Vi får god betjening, de er fleksible og problemløsende på et tidligt stadium, så vi undgår store forsinkelser.

- I begyndelsen havde jeg ingen forudsætninger for at vide, hvordan transporterne i en vækstvirksomhed som Cinal bedst kunne løses. Men jeg undersøgte markedet grundigt, og inviterede tre transportører til at komme med tilbud, der dækkede vore behov. Vi prøvede os frem, og Dansk Bilspedition leverede det bedste produkt samlet set.

Ikke plads til fejl

- Vi er en vækstvirksomhed, der er lagt an på outsourcing. Alt i virksomheden bliver lavet på grundlag af hårde kontrakter, som skal følges til punkt og prikke. Vi har ikke plads til, at der er noget, der går galt, heller ikke under transporten. Og vi har heller ikke brug for at samarbejde med virksomheder, der har et dårligt image, for det mener vi vil smitte af på Cinal ApS.Vi driver en sober og veltrimmet virksomhed, og vi kræver den samme holdning hos vore samarbejdspartnere. Vi gider ikke plat eller fusk, understreger Morten Brorsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078