Storforbruger af transport:
Kompan A/S i Ringe, der fremstiller legeredskaber til børn over hele jordkloden, er en spiller i en tungere vægtklasse. Deres samlede transportkøb beløber sig til omkring 17 millioner kroner på årsbasis. Henning Nør Hansen, der er chef for Kompans Distributionscenter Europa, siger: - Vi sender årligt 18.000 m3 gods til Europa med lastbil. 3.000 m3 transporteres med skib til USA, og atter 3.000 m3 afskibes til Mellem- og Fjernøsten, og transporterne udgår i store træk kun fra Ringe.
- Kompans transportstrategi blev ændret radikalt i 1998. Hvor vi før kørte til lager, har vi nu det koncept, at vi transporterer fra Ringe til hub i for eksempel Frankrig med dansk transportør og derefter kører vi nationalt ud til salgsselskaberne. Vi har nedlagt lagrene, og det stiller store krav til transportkonceptet og til planlægningen at køre direkte distribution til salgsselskaberne i Europa.
Enkelhed- Den anden del af strategien er, at det skal være så enkelt som muligt. I starten gik vi efter en transportør, der kunne det hele, men det er svært at sidde her i Ringe og styre kvaliteten af det transportprodukt, vi får leveret i et andet land. Det er langt lettere at kvalitetssikre, når man er tættere på, og derfor har vi nu valgt at indsætte en national transportør på de sidste kilometer. Det gør også at vi er tæt på problemerne, hvis de opstår. Kontrakten med transportvirksomheden indgår salgsselskabet i det pågældende land i samarbejde med mig, - og det er lastbil, fordi bane ? som er det andet alternativ, som vi kunne være interesseret i ? kræver en langt bedre udbygning af banelegemet og større mængder gods, før det kan betale sig.
Undersøger markedet med mellemrum- Vi benchmarker hvert andet år, det vil sige, at vi undersøger markedet for at sikre os at vi til stadighed får det transportprodukt, vi har behov for, og kontrakt på. Vi kører i øjeblikket med tre hovedleverandører på de internationale transporter og to-årige kontrakter. Vore produkter er lidt specielle, forstået på den måde, at der kan være nogle stuveproblemer, og det er rimeligt med en vis indkøringsperiode, før alt glider som det skal. Det er jo et samarbejde, hvor begge parter gerne skulle være tilfredse. Vi stiller krav til hinanden, og der kan blive tale om småjusteringer undervejs, men det plejer at lykkes, - og DFDS har vi for eksempel samarbejdet med i seks år.
Miljø og sikkerhed vigtigt- Vi går først og fremmest efter kvalitet, dernæst pris, som er højtprioriteret, når vi taler international transport, hvor konkurrencen er skarp, og antallet af kvalificerede udbydere stort. I vores egen produktion sættes både miljøhensyn og sikkerhed højt, og derfor kigger vi også på de parametre, når vi indgår en transportkontrakt, selvom jeg ikke mener, der er nogen der adskiller sig væsentligt, hvad det angår.
- Det er dog oplagt, at vi - nu hvor Østeuropa er kommet på banen, checker, om lastbilerne er ordentlige og arbejdsforholdene tilfredsstillende. Så nogen betydning for vores beslutning om samarbejdspartner på transportområdet, det har det da.
-----