Vivaro med høj hat
Trekløveret Opel Vivaro, Renault Traffic og Nissan Primastar, er for længst blevet et fast indslag i det danske vejbillede. Den oprindelige kompakte model fra 2001 kom sidste år i mere rummelige versioner.
Transport-Tidende har testkørt en Opel Vivaro 2,5 DTI med lang akselafstand og højt tag.
Vivaro vandt blandt andet sine oprindelige anmelderroser på meget fine køreegenskaber. Og de er bevaret trods den 40 centimeter større akselsafstand.
Den lange Vivaro er en lidt større bil og det kan naturligvis mærkes, når kassevognen skal kovendes i en baggård. Men ude på alfarvej tager den ? som sin lillebror ? kurverne ubesværet og med et præcist styretøj.
Selv det høje tag der rykker tyngdepunktet opad, kan ikke spolere Vivaro?s solide vejgreb.
Den eneste praktiske omkostning ved den øgede varerumsvolumen er, at Vivaro bliver en anelse sidevindsfølsom ? især når der køres uden læs.
Ret rygDe ekstra 40 cm akselafstand øger varerummets længde til 2,80 meter. Med højt tag giver det en indvendig ståhøjde på 191 cm og dermed forvandles Vivaro til en stor kassevogn, med rigelig ståhøjde for de fleste. Lastvolumen er på 8,4 kubikmeter ? hvilket rækker til tre Europaller. Til sammenligning har standardudgaven en lastrumsvolumen på lige under seks kubikmeter.
Den brede skydedør i siden og den todelte bagdør, giver optimale adgangsforhold for både mennesker og maskiner. Bagdørene kan via et smart låsegreb frigøres, så de kan åbnes helt op.
Endelig har Vivaro en læssehøjde på godt 54 centimeter, hvilket er ganske pænt for klassen.
Ny motorTestbilen var udstyret med den 2,5 liters commonrail dieselmotor, der er topmotoren på Vivaro-Trafic-Primastar-trekløveret. Motorer yder 98 kW eller 133 hk og et drejningsmoment på 310 Newtonmeter fra 1.759 omdrejninger, hvilket klæder den lidt tungere kassevogn.
Vivaro kan leveres med fire forskellige motorvarianter: dels en 2.0 16V benzinmotor på 120 hk og dels tre moderne dCi dieselmotorer af common rail typen.
Dieselprogrammet består af de to kendte 1.9 ltr. dCi common rail motorer på henholdsvis 82 hk (190 Nm ved 2.000 omdr./min.) og 100 hk (240 Nm ved 2.000 omdr./min.). Samtidig udvides programmet nu med en ny 2.5 dCi dieselmotor.
Den mindste motor trækker via en fem-trins gearkasse, mens en smidig sekstrins gearkasse fordeler hyphestene på de stærkere motorer.
Brændstofforbruget på Vivaro 2,5 DTI er oplyst til 11,6 kilometer per liter.
Opel?s vejledende udsalgspris for en lang Vivaro 2,5 DCI er knap 191.000 kroner. Det høje tag koster 4.600 kroner ekstra.
Alt i alt en forholdsvis konkurrencedygtig pris. Ikke mindst når man tager Vivaro?s ganske hæderlige tekniske standard og komfortniveau i betragtning.
-----