23948sdkhjf

Farvel til Færøerne

Selskabet anfører tre væsentlige grunde til afslutningen på denne æra: Maersk Air arbejder hen imod en enhedsflåde af Boeing 737-700 fly, som ikke kan bruges på Færøerne, og derfor er selskabet principielt interesseret i at udskifte de fem Boeing 737-500 fly, man råder over, og som bl.a. benyttes på Færø-ruten. Desuden falder Færøerne uden for Maersk Airs overordnede strategi, som går ud på at øge trafikken sydpå, og indgå feederaftaler med andre flyselskaber om at hente passagerer ned til Kastrup nord fra. Og endelig er Færøerne ikke omfattet af EU's Open Skies-aftaler, hvilket besværliggør de hyppige prisændringer, både Maersk Air og andre flyselskab gennemfører.

Atlantic alene

Så den 31. oktober er det slut, og Maersk Air har så indgået en aftale med Atlantic Airways, der nu bliver alene i den tynde luft over denne nordatlantiske strækning. Aftalen omfatter passagerer ? men også fragt.

- Vi har indgået aftaler, der sikrer, at afskibere på Færøerne, der sender gods af sted med henblik på videreflyvning ud af Danmark med Maersk Air, får en glidende service i transferering mellem de to selskaber, siger Jimmy Kjærsvold, Maersk Air Cargo?s salgsdirektør.

Posten fylder op ?

Men det er åbenbart, at den samlede kapacitet for fragten bliver drastisk beskåret efter den 31. oktober ? også selvom Atlantic Airways, hvad branchen venter, vil indsætte flere fly i trafikken.

- Blandt andet skal Atlantic Airways nu overtage Maersk Air Cargo?s kontrakt med postvæsenet, og det betyder, at der forlods beslaglægges en god del af fragtkapaciteten, siger Brynjar Viggoson, Eimskip general manager i Thorshavn.

Smart marked

- Vi har hele tiden været godt tilfredse med Atlantic Airways, deres priser og service, så hvis der ikke sker ændringer her, skal det jo nok gå. Færøerne er et smalt marked for luftfragt, men vi har jo heller ikke været vant til at blive betjent med større tonnager, siger Viggosson.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063