23948sdkhjf

Pære vestjysk firma har succes i Polen

Det er efterhånden en del år siden, at den vestjyske vognmandsvirksomhed Anneberg Transport, tog skridtet og etablerede egen virksomhed i det vestlige Polen.

Helt nøjagtig blev de første indledende øvelser gjort i slutningen af 80erne og endte med etableringen af ANNEBERG transport i 1990.

Anneberg blev således det første danske transportfirma, med egen afdeling i Polen.

Virksomheden har siden gennemlevet en stor udvikling. Man skal huske på, at ved etable-ringen i 1990, var ?jerntæppet? kun lige forsvundet og alting var stadig stærkt præget af det tunge åg fra dengang.

Siden 1990 er aktiviteterne i Polen, der i starten foregik i skyggen af det daværende ?jern-tæppe?, vokset støt.

Stor vognpark

Nu råder Anneberg Transpol. SP. Z.O.O. over 50 lastbiler, samt et større antal trailere af meget forskellig art så som presenningstrailere og tanktrailere, der fortrinsvis anvendes til transport af bitumen og forskellige kemikalier. Anneberg udfører dog også transport af flydende gas i Polen.

Vi har spurgt Sven Anneberg, hvorfor det lige blev Polen.

- Det er en ren tilfældighed siger Sven Anneberg, der bl.a. er Safety Adviser i det store transportfirma. En af vore store kunder på tanksiden købte råvarer i Polen, vi kørte med danske biler, men kunden gjorde også brug af en tysk transportør som oprettede en afde-ling i Polen.

- Det betød, at vi ikke længere kunne konkurrere, så der var kun én ting at gøre - at opret-te et selskab i Polen.

- Under forundersøgelserne kom det frem, at man ville køre råvarer fra Krakow området til Stettin og derefter sende dem videre med skib til Danmark. Så derfor var Zielona Gora (betyder på dansk Grønbjerg) et naturligt valg, idet vi kunne sætte bilerne på dobbeltskift.

Så var vi i gang

- Under oprettelse af firmaet kom kunden dog frem til, at det var meget billigere at transportere med jernbanen. Men nu var vi gang, så vi lejede nogle presenningstrailere, og så var en ny transportform begyndt for os.

Så en annonce

Og om måden man kom i gang på fortæller Sven Anneberg:

- En aften så Gudde Anneberg (vores far) en annonce om en dansk polak, som ville være behjælpelig med oprettelse af danske firmaer i Polen. Efter mange rejser frem og tilbage, (vi skulle også igennem det daværende DDR, så det var en lang rejse med mange vente-timer) fandt vi frem til en direktør for et polsk transport firma med 400 biler, og efter mange tunge møder med ham og adskillige underdirektører med sekretær på både venstre og højre side, var vi på nippet til at droppe alt. Men senere blev vi kontaktet af direktøren, som ønskede at møde os i Hamburg sammen med sin søn.


Højt vurderet Lada

Det udviklede sig senere til oprettelsen af Anneberg Transpol uden om det store polske selskab. Sammen med direktør Ludwig Milkowski (var bankuddannet før krigen så han kendte den vestlige tankegang) og hans sønner Jacek Milkowski og Roman Milkowski blev firmaet etableret.

Start-kapitalen var en gammel Lada fra den polske side (som nok var vurderet lidt højt) og en Volvo F10 fra Annebergs side. Den økonomiske fordeling var dermed 25/75. Sven An-neberg fortæller til Danmarks Transport-Tidende, at man har planlagt at starte i år på byg-geri af en ny administrationsbygning.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063