23948sdkhjf

Så er der gang i Polen

Polen er det største af EU?s nye medlemslande bade geografisk og befolkningsmæssigt. Med 38 millioner indbyggere har Vesteuropæisk Industri ? herunder dansk ? for længst kastet blikket på Polen. Både som produktionsland og som marked.

Polens økonomi har hidtil haltet en anelse efter andre gamle østlande som Tjekkiet og Ungarn, når det gælder omstillingen til moderne markedsøkonomi. Men polsk økonomi fremviser i dag fornemme resultater.

Inflationen forventes at ende omkring 2,5 procent i indeværende år og der spås en vækstrate på den rigtige side af fem procent.

På vej

Polen har siden 2002 haft fri adgang til OECD-landene, men medlemskabet af EU, der vil forenkle papirgangen omkring Polens udenrigshandel, forventes at sætte yderligere gang i økonomien.

Brancheorganisationen HTS forventer ifølge dagbladet Børsen, at dansk eksport til Polen vil stige med 6 til 7 procent i år, hvilket svarer til en samlet værdi omkring 7,3 mia. kroner. Der er altså et stykke vej, før Polen for alvor vejer tungt som eksportmarked for danske virksomheder.

Vækst i importen

Dansk eksport til Polen angives af Danmarks Statistik til at være steget med 5,6 procent allerede inden Polen trådte ind i EU 1. maj sammenlignet med sidste år.

Men hos DFDS Transport A/S i Brøndby, så er det især importen fra Polen, der vokser.

- Vi har ikke noteret en markant vækst i eksporten til Polen. Men polsk eksport til Vesteuropa har i det sidste halvandet års tid været inde i en mærkbar vækst. Det gælder også eksporten til Danmark, fortæller trafikchef Lizette Cremont, der har ansvaret for speditionskoncernens transporter mellem Danmark og Polen.

Hun understreger, at når DFDS Transport ikke har oplevet den vækst i dansk eksport til Polen, som Danmarks Statistik har beregnet, så skyldes det formentlig, at den er sket uden for speditionskoncernens kundekreds.

- Den vækst vi oplever, skyldes primært, at en lang række vesteuropæiske industrivirksomheder har flyttet produktion Polen. Det har øget godsmængden ud af Polen markant, siger Lizette Cremont.

DFDS Transport har flere afdelinger i Polen og antallet af terminaler blev udvidet fra fem til syv 1. maj.

Prisudligning

DFDS Transport benytter næsten udelukkende lastvogne til transporterne mellem Polen og Danmark. Og det er polske vognmænd, der leverer materiel og chauffører.

- Polske vognmænd har siddet på markedet i de sidste fem-seks år. Men den høje efterspørgsel er begyndt at presse priserne i vejret, så deres prisfordel er blevet mindre, siger Lizette Cremont.

Den erfaring deles af en anden dansk transportvirksomhed med eget datterselskab i Polen.

- Omkostningsfordelene er allerede blevet mærkbart mindre og de bliver meget mindre i de kommende år, siger adm. direktør Jan Pedersen, Anneberg Transport A/S.

Hurtigt på omgangshøjde

Han forudsiger, at det lave pris- og lønniveau i Polen vil udlignes med langt større hastighed end det eksempelvis er tilfældet med lande som Spanien, Portugal og Grækenland.

- Polen ligger lige op ad Tyskland og den centrale placering i Europa stiller Polen langt stærkere, vurderer Jan Pedersen.

Anneberg Transport ser ikke væksten i Polen som specielt markant.

- Der er en generel stigning i aktivitetsniveauet på alle de markeder i Vesteuropa, hvor vi er aktive. Polen skiller sig ikke specielt ud, men landet har over en årrække gennemgået en markant økonomisk udvikling og den vil naturligvis fortsætte, siger Jan Pedersen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062