:Danske rederier har ikke haft problemer
De internationale regler om terrorsikring på skibe og i havne har nu været i kraft i nogle uger. For danske rederier er det forløbet uproblematisk i opstartsfasen takket være det store arbejde, der har været lagt i implementeringen både hos rederierne og på skibene.
Fra rederierhvervets side havde man set frem til indførelse af ISPS koden (International Ship and Port Facility Security Code) med en vis frygt for, hvordan myndighederne med ansvar for havne og skibe ville tackle situationen.
Professionelt- Det har vist sig, at denne frygt var ubegrundet, og forløbet er blevet afviklet på en særdeles positiv måde, hvor myndighederne har udvist stort ansvar ved løsning af den del af opgaven, som de er ansvarlige for, lyder det fra Danmarks Rederiforening.
Rederiorganisationerne har specielt været spændt på, hvordan de amerikanske søfartsmyndigheder ville inspicere skibe, der anløb amerikanske havne.
- Men også her er det foregået på professionel vis med respekt for de internationale certifikater. Havneanløbene er som følge heraf blevet gennemført i USA uden forsinkelser på trods af ISPS inspektion på alle skibe, oplyser rederne.
Ikke alle er medI modsætning til europæiske og amerikanske havne, der stort set alle var certificerede inden 1. juli 2004, de danske redere, at havne i andre dele af verden endnu ikke er nået så langt.
- Dette forhold kan få væsentlig indflydelse på danske skibes anløb, da man fra skibenes side er nødt til at have terrorberedskabet på plads, uanset om havnen, der anløbes, endnu ikke er certificeret, siger Danmarks Rederiforening, der allerede har modtaget oplysninger fra lande, der ønsker at gøre opmærksom på, at man har havne, der endnu ikke er certificeret.
-----