23948sdkhjf

MAN vælger ny motor uden tilsætningsstoffer

MANs nye EURO4 motor er netop blevet præsenteret på MANs anlæg i Salzgitter. Det er en videreudvikling af D20 motorserien, som blev repræsenteret tidligere på året. Men MANs motor udmærker sig ved ikke at skulle anvende produktet AdBlue for at kunne matche Euro4 normen.

Man kan således nøjes med at tanke ét produkt, når der skal fyldes drivmiddel på en lastvogn.

Den nye 10,5 liters Euro4 motor blev præsenteret i en effektstørrelse på 430 hk, men forventes dog senere at komme i en udgave med mere end 500 hk, så den kan erstatte den nuværende D28 EURO3 motor på 530 hk.

Der er primært tre grunde til, at den nye D20 motor kan matche kan matche Euro4 kravene uden anvendelse af den SCR-teknik, som andre producenter har valgt: MAN bruger Common-Rail-teknik, EGR (udstødningstilbageførsel med køling af luften) og den nyudviklede såkaldte PM-kat (Particulate Matter), der er et videreudviklet partikelfilter og som oven i købet er vedligeholdelsesfrit.

Ifølge MANs teknikere garanterer man tre års levetid. I virkeligheden skulle teknikken uden problemer kunne klare op mod syv års drift.

Kendt teknologi

MAN pointerer, at man med denne løsning har et robust og vedligeholdelsesfrit system, der ikke kræver brug af andre produkter, som yderligere kræver separat tank og et nyt distributionssystem.

Desuden slår man også på vægtbesparelsen i forhold til de konkurrenter, hvis vogne skal have en tank, der kan rumme mindst 150 liter AdBlue. Det kan nemt give et nedslag i den lovlige nettolast på 150 kg.

Ligeledes fremhæver MAN, at PM-kat, Common Rail brændstofsystem og EGR alt sammen er kendte systemer hos MAN, og producenten understreger, at

at brændstofforbruget ikke er forskelligt fra D20 i en Euro3 version.

De nye motorer vil være leveringsklar fra oktober i år i 390 hk og 430 hk versioner. Merprisen fra Euro 3 til Euro 4 er officielt nævnt af Fred Van Putten, der er medlem af MAN's Executive Board og ansvarlig for salget, som værende i niveauet på 5400 Euro.

Ingen mærkbar forskel

En kort testtur i en MAN TGA 18.430 Euro 4 (type D2066 LF11) efterlod ikke nogen mærkbar forskel i motorens gang, trækkraft eller lyde set i forhold til den tidligere testede Euro 3 version. Motoren er som i EURO3 versionerne meget arbejdsvillig og trækker allerede fra 1000 omdrejninger i minuttet.

Det bliver spændende at se, hvordan de større versioner af D20 motoren arbejder, når de sandsynligvis i løbet af det næste års tid vil komme frem på markedet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062