Boom i trailermarkedet
Trailermarkedet er vokset meget det seneste år. Udviklingen i EU er kommet i gang på mange områder, ikke mindst på grund af den store udvidelse med ti nye medlemslande. Det kan mærkes på behovet for transport og smitter også af på producenterne af trans-portmateriel.
Den store tyske producent Schmitz Cargobull, der hører til i toppen af de store producen-ter og uden tvivl er Europas største producent af påhængsmateriel, oplevede sidste år en stigning på 20 pct. i efterspørgslen.
At en stor fransk koncern indenfor området og en anden stor tysk trailerproducent sidste år bukkede under for de skærpede konkurrencekrav, har ikke gjort situationen ringere for de tilbageblevne producenter.
Sidste års omsætning nåede da også op i nærheden af 1 milliard euro, svarende til ca. 7,5 milliarder dkr.
Cargobull-koncernen gør sig også gældende på næsten alle områder, herunder med pre-sennings- og gardintrailere, køletrailere, hvor man har helt sin eget produkt Ferroplast, samt tippeladstrailere og en masse varianter af de forskellige trailere.
Senest er man gået over til at bolte alle trailerchassiser sammen i stedet for at svejse. Un-der mit besøg på trailerfabrikken i Altenberge så jeg chassis nr. 276.884 komme ud af båndet. Det er den sidste trailer fra Schmitz, som er svejset sammen. Filosofien er, at man opnår en bedre rustbeskyttelse, fordi alle dele er galvaniserede inden de boltes sammen og der er ingen svejsninger, som kan være årsag til rustdannelse. Samtidig er det produk-tionsmæssigt lettere at bolte chassiserne sammen frem for at svejse. Det er også nemme-re, når der skal udføres vedligeholdelse eller eventuel ske udbedring af skader.
Produktionen bredt udSchmitz Cargobull har hovedkvarter i byen Hortsmar, hvor der udelukkende er admini-stration. I Vreden vest for Horstmar, meget tæt på Holland, ligger koncernens kølevogns-fabrik, der er kendt for sine Ferroplast paneler. I Altenberge er den egentlige trailerfabrik, som producerer standardtrailere på samlebånd. I det østlige Tyskland er der produktions-steder i henholdsvis Gotha og Toddin. Desuden findes der et produktionssted i de baltiske lande, en fabrik i Zaragoza, Spanien og endelig en fabrik i Durham, England. Med denne spredning af produktionsstederne har Schmitz Cargobull placeret sig strategisk godt i for-hold til de store markeder, her tænkes på Tyskland, hele Baltikum og omliggende lande, samt Spanien og Storbritannien. Produktionen er således spredt ud på syv forskellige fa-brikker i Europa.
Der er produceret ca. 4000 flere påhængskøretøjer i 2003/2004 sammenlignet med den tilsvarende periode i 2002/2003 ? en stigning på lidt over 16 pct.
- I 2004/2005 vil vi nå op på mere end 1 mia. i omsætning og i løbet af de næste tre år vil nå op på ca. 9,8 mia. kr.), siger direktør Bernd Hofmann, og nævner, at produktionen vil blive forøget til ca. 55.000 enheder frem til år 2008/2009. Målet for Schmitz Cargobull er at nå 35 pct. af det samlede europæiske marked.
IAA Schmitz 013.jpg eller 14 eller 40
Direktør Bernd Hofmann ved IAA pressekonferencen i Dorf Münsterland
IAA Schmitz 047.jpg Den sidste trailer, der er svejset sammen bliver samlet på fabrikken i Altenberge.
-----