23948sdkhjf

Ny havnelov i støbeskeen

Kun fire år efter den nuværende havnelov trådte i kraft, har Trafikministeriet indledt undersøgelser af behovet for en revision. Baggrunden er dels Konkurrencestyrelsens Konkurrenceredegørelse fra sidste efterår og dels EU-Kommissionens forslag til havnedirektiv, der skulle liberalisere havnetjenesteydelser, og som faldt til jorden i december.

- Konkurrenceredegørelsen viser, at der er behov for udvikling af havnenes konkurrenceevne. Samtidig er udsigten til, at et nyt revideret forslag om havneliberalisering fra Kommissionen bliver genfremsat usikker. Målsætningen i den nuværende havnelov er, at havnene skal være et konkurrencedygtigt led i transportkæden og derfor er det nærliggende, at overveje om det er hensigtsmæssigt, at vi har fem forskellige organisationsformer på havnene og om det er rimeligt, at opretholde de særrettigheder, som visse havne har bevaret, sagde afdelingschef Claus F. Baunkjær, Trafikministeriet, da han redegjorde for ministeriets overvejelser på TØF?s havnekonference i Odense 15. juni.

Trafikministeriet har sammen med Søfartsstyrelsen og Konkurrencestyrelsen iværksat et projekt ?Vækst i danske havne?, der skal lægge grunden for en eventuel revision af lovgivningen.

Lunken modtagelse

Men udsigten til en omfattende lovreform vakte ikke begejstring på havnekonferencen, der havde tiltrukket godt 100 havnefolk fra hele landet.

Bestyrelsesformanden for Thyborøn Havn, Kaj Schmidt, konstaterede, at havnenes grundlæggende problemer ikke har ændret sig i de sidste 20 år.

- Det reelle problem er de 800 danske havnearbejdere, der spærrer for fornyelse, mente Kaj Schmidt, og hentede stort bifald fra forsamlingen.

Han understregede, at en ny havnelov kun ville nå sit mål, hvis alle parter var enige, og at det burde være muligt, at få en kompensationsaftale med havnearbejderne.

Bjarne Mathisen, Århus Havn, ønskede at fastholde den nuværende havnelov og så justere, der hvor det er nødvendigt. En holdning, der fik opbakning fra flere havnefolk.

TØF-formand Jens Hennild sluttede havnekonferencen med en tør konstatering.

- Claus Baunkjær kan rejse hjem med vished for, at der er begrænset efterspørgsel efter det projekt, som Trafikministeriet er i gang med.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094