23948sdkhjf

EU-udvidelsen i vognmandsperspektiv

EDB-Gruppen afholdt i starten af juni en velbesøgt inspirationsdag under titlen ?Hurtigere, højere og stærkere ? anderledes?.

En af foredragsholderne, Oleg Kamberski, der er udstationeret ved IRU?s repræsentation i Bruxelles, gav et interessant bud på EU-udvidelsens konsekvenser for vejtransporten, på baggrund af flere undersøgelser.

EU-Udvidelsen med 12 nye medlemslande vil være en trinvis proces, hvor harmonisering vil spille hovedrollen i starten. Efterhånden vil liberalisering overtage, og kapaciteten i de nye medlemslande vil vokse, samtidig med virksomhederne her øger troværdighed og selvtillid i erhvervet.

Harmoniseringen og liberaliseringen vil indledningsvis føre til betydelig politisk strid om regler og deres implementering. Efterhånden vil fælles fodslag tage over i takt med, at strukturen tilpasses. En proces, som Oleg Kamberski mener er velegnet til at påvirke EU?s transportpolitik til fordel for vejtransporten.

Prognoser for vækstrater inden for vejtransport frem til 2020 forudsiger en årlig vækst i den nationale og interregionale vejtransport på 2,35 procent i de ?gamle? EU-lande. I de nye medlemslande forventes væksten her at være på 3,12 procent.

Transporten mellem de ?gamle? EU-lande og de nye medlemslande forventes at vokse med forholdsvis beskedne 4,1 procent.

Men det er på den internationale transport mellem de nye EU-lande internt og mellem andre europæiske lande, at vækstraterne for alvor tager fart med udvidelsen. Her spår eksperterne en årlig vækst på 10,2 procent.

Oleg Kamberski fastslog, at den øgede konkurrence ville medføre lavere priser. Men billedet af billige østeuropæiske lastvognschauffører, der løber med alt godset er ikke entydigt.

Virksomhederne i de nye medlemslande har lavere produktionsomkostninger, anslået til ? 0,70 per kilometer, mens omkostningerne er ? 0,86 i den gamle EU-lande. Til gengæld har transportvirksomhederne her en langt højere produktivitet på 140.000 kilometer per lastvogn per år, mod 112.300 i de nye medlemslande.

Vognmandsvirksomhederne i de nye medlemslande vil utvivlsomt hale ind på konkurrenterne i Vesteuropa, når det gælder produktivitet. Men deres omkostninger vil også stige over tid.

Oleg Kamberski forudser, at lavprisoperatørerne vil koncentrere sig om rene tracking-opgaver ? et område, der er karakteristisk ved en lav profitabilitet.

Han opstillede fire grundlæggende strategier, som transportvirksomhederne kan anlægge i de kommende år.

- Underleverandør ? små virksomheder

- Specialisering ? små og mellemstore virksomheder

- Netværk ? mellemstore og større virksomheder

- Logistik ? mellemstore og store virksomheder

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078