23948sdkhjf

Følelser eller økonomi

En forskel på 0,21 km pr. liter brændstof var resultatet af en twintest med to MAN last-vogne fra TGA-serien.

Min teststrækning gik fra Kolding på landevejen til Vejle, gennem Vejle bymidte og på ho-vedvej 13 til Sindbjerg Kirke videre til Yding.

I Yding gik det forbi Yding Skovhøj og rundt om Ejer Bavnehøj ned til motorvej E45 til Randers. Fra Randers gik turen på hovedvej 16 til Viborg derefter på hovedvej 13 mod Aalborg til Bjerregrav, hvor testen sluttede.

Denne teststrækning blev gennemkørt med en MAN TGA 18.480 den ene dag, og næste dag kørte jeg i en MAN TGA 18.430 med MANs nye motor D20 og med det nye super-single trækhjul.

Interessant nok gennemførte TGA 18.430 testen med et forbrug på 66,9 liter dieselolie ved gennemsnitshastighed på 66,35 km i timen. Den anden MAN TGA turen lidt hurtigere, idet den klarede turen med en gennemsnitshastighed på 68,4 km i timen. Til gengæld var brændstofforbruget på 72,8 liter, svarende til en forbrugsfaktor på 2,60 km pr. liter.

Nu må læserne ikke tage brændstoftallene som direkte udtryk for, at dette er normalt for-brugsniveau på disse MAN lastvogne. Man skal her nemlig være opmærksom på, at vog-nene med fuld last kørte ind gennem Vejle by, d.v.s. både ned og op ad bakkerne, ligesom turen ad den lille vej op over Ejer Bavnehøj koster hårdt på forbruget.

Hvis man skal foretage en reel sammenligning med andre lastbilmærker, forudsætter det at man gennemkører nøjagtig samme teststrækning med fuldt lastet vogntog.

Men selvom testen viser et, kan det være en afgørelse mellem følelser eller fornuft, hvilken af bilerne, man vælger. Med mig som chauffør, er der ingen tvivl om, hvilken lastbil jeg ville vælge. TGA 18.480 med det store førerhus, som hører til i den absolutte topklasse, er så klart en favorit. Skal man køre langt og være væk i længere tid med mange overnatninger, så er det den man skal vælge.

Men skal man køre økonomisk og se på det med vognmandens briller, så er det TGA 18.530, der er den klare favorit. Den har kørt testruten med et forbrug, der er 5,9 liter min-dre end storebror 480.

Det betyder omregnet i dagens brændstofpriser en besparelse på ca. 30 ? 35 kr, hvilket umiddelbart ikke lyder af så meget. Men omregnet til en dags kørsel på måske 600 km ganget med 20 dage på en måned, svarer det til en besparelse i størrelsesordenen 1.800 ? 1.900 kr. pr. måned eller 20.000 kr. på årsbasis, baseret på ca. 11 måneders kørsel. Derudover skal man ikke glemme, at TGA 18.530 kan medbringe 790 kg mere i last. Altså et kvart ton mere i lovlig last. Det er meget, især hvis transporten afregnes efter vægt og der f.eks. kun kan lastes op til en maksimal totalvægtsgrænse, som f.eks. 40.000 kg. Med brændstofbesparelsen og den ekstra nyttelast, er den økonomiske fordel ved 430? nok noget højere end kun et par tusind hver måned.

Til gengæld er det krympede førerhuset kedeligt, hvis man skal leve i det hele ugen. Det er derimod udmærket til distributionskørsel eller regional trafik, hvor chaufføren ikke skal bo i vognen i flere nætter ad gangen. Det store singletrækhjul som 430? var forsynet med, kø-rer dog heller ikke med det samme komfortniveau som tvillingehjulene på 480?.

MAN TGA serien er High Tech

Kørselsmæssigt er MAN virkelig på toppen. Med ZF Astronic gearkasse med automati-seret gearskifte, og tempostat med ACC (integreret afstandsmåler), som griber ind, når man kommer for tæt på et forankørende køretøj, er man så godt kørende, som det kan lade sig gøre.

Indtil videre er det da også kun MAN, Mercedes og Volvo, der mestrer kunsten med at bygge den slags high tech lastvogne med så højt et sikkerhedsniveau.

Når først man er kommet op i fart og har fået sat tempostaten og ACC?en til, så kører TGA helt af sig selv. Som fører skal man koncentrere sig om den øvrige trafik og holde kursen. Alle informationer inkl. det momentane brændstofforbrug og f.eks. kontrol på dæktrykket ses direkte i informationsdisplayet lige midt i instrumentbrættet.

Det eneste jeg savnede i MAN?erne er ratkontakter. Et udstyr som MAN bør indføre, så føreren undgår at skulle slippe rattet, når der f.eks. skal justeres på radioen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063