Slamsugere af rustfrit stål holder længere
VM Tarm mærker stigende dansk efterspørgsel efter slamsugere i rustfrit stål, der har flere fordele sammenlignet med sort stål.
- Svenskerne er for længst gået bort fra slamsugere i sort stål til fordel for mere holdbare opbygninger i rustfrit stål, selv om det er dyrere. Alle vore leverancer til det svenske marked har været i rustfrit stål
- Men der er heldigvis flere og flere danske vognmænd, der vælger opbygninger i rustfrit stål. Omkring halvdelen af vores opbygninger til det danske marked er i dag i rustfrit stål, siger salgskonsulent Jan Johansen, VM Tarm A/S.
Rustfrit stål er mere holdbart end almindeligt stål. Det giver materiellet længere levetid og kræver mindre vedligeholdelse.
Lav egenvægtVM Tarm har gennem årtier udviklet materiel, hvor fokus på lav egenvægt er høj. Det har også gavnet de forholdsvis tunge slamsugere. Også vægtmæssigt er der fordele ved rustfrit stål.
- Når man konstruerer opbygninger i sort stål, så er man nødt til at medregne rusten, der svækker materialet over tid. Konstruktionen skal stadig kunne bære, selv om overfladen er rusten. Det problem har man ikke ved rustfrit stål, og derfor kan man anvende tyndere godstykkelser, og det sparer vægt, forklarer Jan Johansen.
VM Tarm anvender naturligvis også aluminium, der hvor det er velegnet, såsom til hylder og skabe.
Fleksibelt materielVM Tarm leverer i løbet af juni fire slamsugere til det danske marked.
De fire slamsugere er alle ADR-godkendt og har en kapacitet fra 10.000 til 14.000 liter og har stempelopdelt tank.
- De tre er anskaffet med farligt godsopgaver for øje, mens den fjerde skal anvendes til konventionelle slamsugeropgaver. Men selv om man kører med kloakaffald i dag, så er det svært at forudsige, hvad slamsugeren skal anvendes til om to til tre år. Derfor har kunden valgt et mere fleksibelt køretøj, fortæller Jan Johansen og fortsætter:
- Alle vores opbygninger udvikles i tæt samarbejde med kunderne. Det er meget individuelt, hvad kunderne ønsker. Vælger man en opbygning i rustfrit og syrefast stål, så er der praktisk taget ingen begrænsninger på, hvad køretøjet må anvendes til, siger Jan Johansen.
VM Tarm anvender næsten udelukkende beslag og sliddele på slamsugeropbygningerne af rustfrit stål, uanset materialevalget til tanken. Det gør produktionen enklere og giver også bedre holdbarhed. Også ventiler leveres primært i rustfrit stål.
- Når man anvender rustfrit stål, kan man også spare lakeringen. Men det har også fordele, hvis man alligevel ønsker hele køretøjet malet i firmafarverne. Rustfrit stål ruster ikke, og det betyder, at lakken og dermed køretøjet fremstår præsentabelt selv efter fem eller 10 års brug eller længere, siger Jan Johansen.
-----