23948sdkhjf

Ny let HOBUR tanktrailer til LS Intertank

Behovet for at kunne laste maksimalt medfører hele tiden nytænkning inden for udvikling af tanktrailere

Behovet for at kunne laste maksimalt medfører hele tiden nytænkning inden for udvikling af tanktrailere



Tanktransportører er ofte værre stillet, end de transportører, der kører med alle mulige andre laster, fordi der næsten altid vejes, når køretøjerne læsses.

Det er et fænomen, der er meget udbredt i vore sydlige nabolande, og som selvfølgelig har den store fordel, at der ikke køres med overlæs inden for det felt. Afsenderne, der ofte kan være store globale og kendte koncerner, lader ikke vognene slippe ud på vejen med en samlet vogntogsvægt over 40.000 kg. En moral som andre godsafsenderen godt kunne tage ved lære af.

Det betyder dog også, at man til brug sydpå er nødt til at optimere tankvognene til det yderste, fordi kunderne ofte også stiller krav om, at der skal kunne lastes så og så meget vægtmæssigt - selv om man ikke som i Norden inklusive Danmark har mulighed for at lade vogntoget vokse med en aksel og bevæge sig op på f.eks. 48 ton vogntogsvægt.

Dette indebærer, at producenterne af tanktrailere hele tiden må udvikle endnu lettere tanktrailere.

Det seneste eksempel på en sådan tanktrailer i den lette klasse, er fra Hobur og

blev for kort tid siden leveret til LS Intertank i Tilst.

Holder vægten

Selve tanken har et rumindhold på 32.000 liter og er bygget med henblik på at kunne køre efter en superoptimeret trækker med supersinglehjul i stedet for tvillingehjul på drivakslen. Med en sådan trækker foran kan tanktraileren laste mere end 26.000 kg - faktisk tæt på 26.500 kg - og stadig have en maksimal vogntogsvægt på 40.000 kg.

Traileren er forsynet med ekstra isolering, det vil sige 150 mm glasuld, fordi den beregnet til også at kunne køre i det skandinaviske område. Den forbedrede isolering gælder også området omkring dækslerne, hvor der er ekstra godt isoleret. Herved har man opnået en lav KV-værdi.

Yderligere er der monteret et steril-filter i skabet bagpå, fordi tanktraileren skal benyttes til levnedsmiddeltransport.

Traileren er med de nyeste Intradisc Plus Integral aksler fra SAF med skivebremser. Trippelbogien er bygget med forskellig akselafstand mellem akslerne, også kaldet en kombibogie.

Måske højere akseltryk i Tyskland

Man forventer, at der måske vil komme en akseltryksforhøjelse for denne type bogier i Tyskland, så man i stedet for 24 ton kan køre med 27 ton på trippelbogien.

Som et sikkerhedsmæssigt godt moment har tanktraileren et forholdsvis lavt tyngdepunkt. Vi har haft lejlighed til at køre med den nye trailer efterspændt en trækker med supersinglehjul, og kan konstatere, at den har en fin vejbeliggenhed sammenlignet med tidligere modeller, der ofte har et højt tyngdepunkt.

Den nye Hobur tanktrailer er leveret af Handelsfirma Jørn Bolding A/S i Esbjerg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109