Forsøg med støjdæmpende vejbelægninger
Vejdirektoratet vil her i sommer gennemføre et forsøg med udlægning af støjsvag asfalt på en godt 3 km lang strækning af Køge Bugt Motorvejen ved Solrød.
Der vil blive udlagt i alt fire forskellige belægningstyper på strækningen med henblik på at dokumentere de støjdæmpende effekter og - på længere sigt - belægningernes levetid.
Det forventes, at udlægningen af de mindre støjende belægninger vil dæmpe støjen i området med 3-4 dB i forhold til den belægning, der ligger i dag og komme i alt ca. 2.000 boliger i området til gavn. En reduktion af støjen med 3 dB svarer til sammenligning til den reduktion, som en halvering af trafikken ville betyde.
Projektet er led i den aftale om nye initiativer til støjdæmpning langs de eksisterende statsveje, som regeringen i januar i år indgik med forligspartierne bag efterårets store aftale om investeringer på trafikområdet.
Trafikminister Flemming Hansen forventer, at projektet også kan blive til gavn for andre vejbestyrelser. - Begrænsning af støjen ved kilden er et af de mest lovende perspektiver i indsatsen for at begrænse vejstøj. Derfor er det vigtigt, at vi får indhentet erfaringer med de nye asfalttyper, der er under udvikling, siger ministeren.
Forsøget forventes at ville koste ca. 6,5 mio. kr.
Skærme og lav fart giver minusBag regeringens vejstøj-udspil ligger også analyser fra COWI, som er bestilt af den tværministerielle Vejstøjgruppe. Her har man set på de samfundsmæssige omkostninger ved de forskellige midler, der kan nedbringe støjen. Og det viser sig, at støjsvage asfaltbelægninger og facade-isolering (støjisolerede vinduer) giver et stort samfundsmæssigt overskud. Omvendt virker nedsættelse af hastigheden og opstilling af støjskærme negativt på samfundsøkonomien. Støjskærme er ganske vist effektive, men de er også kostbare.
-----