23948sdkhjf

Standard tippeladstrailer

Kel-Berg standardtippeladstrailer er blevet produceret gennem mange år til nordiske for-hold

Kel-Berg standardtippeladstrailer er blevet produceret gennem mange år til nordiske for-hold



Vi har som denne månedens køretøj valgt en næsten ny Kel-Berg tippeladstrailer med modelbetegnelsen T25 V-2 type T40-3.

Lastas i Hedensted har gennem mange år markedsført denne type Kel-Berg tippeladstrai-lere, der helt fra starten er bygget til danske forhold med 16 ton kingpin og 48 ton vogn-togsvægt.

Det betyder også, at der er god plads til, at der kan være tilkoblet en rigtig treakslet træk-ker foran.

Grænser for lethed

Den nye trailer er leveret til Karl Georg Kloster Vognmandsforretning i Løsning, der blandt andet bruger den til transport af grusprodukter. Den dag vi så på traileren, var den koblet efter en treakslet DAF 95 XF med 480 hk motor og en kraftig tandembogie med navreduk-tionsbagtøj.

Den DAF, der bruges, er med sin voksne motor og tandembogie, en passende trækker, hvis man skal køre bare lidt uden for fast vej.

Trailerens totalvægt på 40 ton er fordelt med 16 ton på kongetappen og 24 ton på trippel-bogien. Egenvægten er i følge registreringsattesten på nøjagtig 7 ton, en vægt der nok ikke er meget at sige til.

Kunderne ønsker dog altid at få egenvægten ned, fordi hvert kg ekstra, der kan transporte-res, som regel giver ekstra fortjeneste til vognmanden.

Men med tippeladstrailere kan man ikke bare blive ved med at fjerne i materialerne for at gøre dem lettere. Når kravet til en tippeladstrailer er, at den skal kunne bagtippe under næsten alle mulige forhold og med alle mulige bulkprodukter, så kræver det en vis styrke i materiellet.

Op til 33 ton på traileren

Chassiset på Kel-Bergs standardtipper er da også kraftig bygget med nogle kraftige tvær-vanger og et frontmonteret stempel. Har man en treakslet trækker på 24 ton totalvægt med en maksimal egenvægt på otte ton, kan der køres lovligt med 33 ton på traileren.

Ladet har en indvendig længde 9110 mm og en indvendig bredde på 2440 mm samt en sidehøjde på 1393 mm. Trailerens rumindhold er på 30 m3.

Ladet går et godt stykke bagud i forhold til bagsmækkens placering og tippunktet. Det vir-ker som en stor skuffe, der gør at godset skrider godt bagud, inden det kan nå jorden. Bagsmækken er tophængt og åbnes og lukkes af to store MGM-membraner, der er monte-ret under ladet lige foran tip-akslen i bagenden. Dette system sikrer, at der ikke åbnes i utide, f.eks. under kørslen.

Bremsemæssigt er denne tippeladstrailer udstyret med EBS-bremseanlæg fra Knorr - et bremsesystem der gerne skulle forbedre bremseeffekten på flere måder og dermed være et godt og rigtigt skridt på sikkerhedsområdet.

Til gengæld har den BPW aksler med tromlebremser. Om denne udrustning siger direktør Anders K. Larsen fra Lastas til Trans Inform, at det på nye Kel-Berg påhængskøretøjer endnu ikke er standard med EBS og skivebremser. - Men det går mere og mere i den ret-ning.

Hvad med en trækkrog

Traileren har ikke noget reservehjulsophæng. Det er et forhold, der selvfølgelig betyder et plus på egenvægten. Men samtidig repræsenterer et reservehjul og et reservehjulsop-hæng en ekstra investering, og hvis man udelukkende kører i Danmark, vil det aldrig være et problem at få skiftet et hjul, hvis uheldet skulle være ude.

Generelt er det en pæn trailer med et fornuftigt udstyrsniveau. Der er, hvad der behøves og ikke mere.

Jeg savnede dog to ting. For det første en trappestige i bagenden, der er et udstyr, som Lastas tidligere har markedsført, og som er med til at højne chaufførens arbejdsmiljø, når det er nødvendigt at komme op til bagsmækken. En anden ting jeg kunne ønske mig, hvis jeg skulle køre med en tippeladstrailer hver dag, er en trækkrog i bagenden.

Det hører selvfølgelig hjemme i den absolutte småtingsafdeling, men vi ved alle sammen, at det jo sker, at man kører fast og får brug for at få et træk af en gummiged eller lignende. Eller måske kører en kollega fast, og man vil hjælpe den pågældende.

I sådanne situationer er det rart lige at kunne koble stålwiren forsvarligt fast, uden at der sker skader på køretøjerne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093