Ingen problemer med forbrugstallene på 550 hk FH16
Med forbrugstal der svinger fra lidt under til lidt over 3,00 km pr liter kan man vist kun sige det ser fornuftigt ud
Det sønderjyske vognmandsfirma F.M.J. Trucking var blandt de første, der fik leveret et eksemplar af den nye generation Volvo FH16.
Mange ser med skepsis på, om motorer af denne størrelse ikke også er meget tørstige. Men foreløbig er det ikke, noget der plager den sønderjyske vognmand.
Vi har fået lov til at se brændstoftallene over et par perioder, og det ser ikke værst ud. Vognmand Frank Mohrsen Jensen, der er indehaver af vognmandsfirmaet F.M.J. Trucking i den lille by Stepping ved Christiansfeld, siger til Trans Inform, at forbrugstallene faktisk ikke er dårligere, end de var på hans tidligere lastbil, en tilsvarende treakslet Volvo FH12 med 420 hk motor.
Direkte gearDen nuværende lastbil er en FH16 med en 16 liters motor på 550 hk. Den har en gearkas-se, der har det højeste gear som direkte gear. Derfor er det også et enkeltgearet bagtøj, der findes på vognen.
Det betyder, at vognen med sin store motor kan præstere høj trækkraft i det høje gear. Et forhold der indebærer, at der sjældent skal skiftes gear.
Vognmanden fortæller også, at han på en tur fra Sønderjylland til Hjørring med fuld last normalt ikke skifter gear mere end et par gange undervejs.
Kørslen omfatter mest trafik i Danmark, Tyskland og Sverige. Ofte er der fem til seks af-læsninger på en tur, og der er tit megen bykørsel i f.eks. Københavnsområdet.
Ind imellem køres der da også bytteture. Det er ture hvor der tilkobles en løstrailer i Søn-derjylland, hvorefter turen måske går til Hamburg. I Hamburg byttes der blot trailer med en anden trækker, hvorefter der returneres tilbage til udgangspunktet.
Meget økonomisk- På sådanne ture kører den meget økonomisk, siger vognmanden. Så kører den snildt over 3,00 km pr.liter brændstof.
Over en samlet periode på 20.242 km har Volvoen forbrugt 6.773 liter brændstof svarende til en forbrugsfaktor på 2,98 km/liter. Det stemmer også meget godt overens med vognens eget tripsystem, der viser, at der har været et gennemsnitligt forbrug på 2,94 km pr.liter. Den første måleperiodes forbrug lå på 2,85 km pr. liter. Siden har der været perioder fra 2,67 og helt op til 3,14 km pr.liter.
Få gearskiftMen motoren er kørt til, så det må bevæge sig i den rigtige retning. For at spare på brændstoffet benytter vognmanden stort set aldrig splitgearet. Det koster nemlig hver gang man skifter gear, og den store motor kan gå langt ned i omdrejninger og ofte klare bakker-ne uden at skifte gear.
-----