23948sdkhjf

Scania topmodel helt på toppen

En dag på det jyske vejnet med en afstikker til toppen af Danmark efterlod et indtryk af en lastbilmodel i topform

En dag på det jyske vejnet med en afstikker til toppen af Danmark efterlod et indtryk af en lastbilmodel i topform



En yderst velkørende Nordic-trækker. Det må være den korrekte betegnelse for Scanias nye topmodel i R-serien, en R 580 med modelbetegnelsen LA6X2/4MNBT41RS920R.

Nordic-trækker kalder jeg den på grund af den kraftige motorbestykning (16 liters motor i den kraftigeste version med 580 hk), der bedst kommer til sin ret, når trækkeren indgår i et 60 ton vogntog, noget der er helt naturligt i vognens hjemland Sverige.

Testvognen er en såkaldt twinsteer-version med en tvangsstyret bogieaksel placeret foran drivakslen. Gearkassen en GRS920R med opticruise, er blevet betydelig bedre end den hidtidige opticruise, som man havde i 4-serien.

Nu mærker man stort set ikke, at der skiftes gear. Scania har på dette område hentet ter-ræn i forhold til de konkurrenter, der i en periode har været langt foran. Man skal dog sta-dig benytte koblingspedalen til igangsætning og ved stop.

Personligt har jeg endnu ikke vænnet mig til det, men kørte jeg hver dag med en opticrui-se-gearkasse, ville jeg nok hurtigt vænne mig til det. Scania har jo en filosofi om, at chauf-føren selv suverænt skal bestemme, hvornår der skal sættes i gang.

Det er måske også en udmærket filosofi! Men har den noget formål? Kører Scanias lastbi-ler bedre end de øvrige konkurrenters, som ikke har nogen koblingspedal, når der er tale om gearkasser med automatiseret gearskifte. Personligt tror jeg det ikke.

Men det er suverænt med det nye gearvælgerhåndtag og den gode placering under rattet! Til testvognen var der tilkoblet en Schmitz-trailer i en såkaldt nordisk version med to aksler tæt sammen og den sidste aksel langt tilbagetrukket med selvsporende styring. En ganske udmærket trailer, som var meget behagelig at køre med og ikke mindst at komme omkring hjørner med. Traileren var selvfølgelig fuldlastet med stålplader. En meget behagelig last, fordi den giver et lavt tyngdepunkt.

Førerhuset er et højdepunkt

Højdepunktet ved den nye serie er selvfølgelig hele førerhuset og førermiljøet, som vi og-så roste ved præsentationen, der fandt sted i Stockholm for et par måneder siden. Scania har virkelig fået de sidste points med i hele miljøet omkring føreren. Førerhuset er blevet et rigtig toplineførerhus med stor højde som giver masser af plads. Testbilen var udstyret med det helt høje førerhus, som har masser af plads. Selvom den gamle store køje som var placeret over den forreste del af førerhuset var en god køje, så er den nye "gamle" løsning altså klart nummer ét.

Men det er vigtigt, at chaufføren også befinder sig godt, når han eller hun ikke skal arbej-de bag rattet, det er jo deres abejdsplads fra lastbilen kører hjemmefra til den er hjemme igen. Derfor er det af stor betydning, at alt det der er i førerhuset er placeret ud fra en for-nuftig og gennemtænkt analyse af forholdene og behovet. Hævning af gulvet i førerhuset har betydet utrolig meget, selv om der kun er tale om få centimeter.

Så kan man undre sig over, det skulle vare så mange år inden Scania tog sig sammen og erkendte at det var nødvendigt for at følge konkurrenterne på dette område.

Men man har gjort det rigtige ved at bygge førerhuset med et mere fladt gulv. Førerplad-sen er blevet endnu bedre, og affjedring af såvel chassis som førerhus er helt i top. Kørs-len er behageligt og styringen fornemmes let og præcis. Der sker hele tiden forbedringer, selv om man ofte synes, nu kan det ikke blive bedre. Et stort fremskridt er rattet med kon-takter, som gør, at man ikke behøver at flytte hænderne fra rattet for at foretage justerin-ger på f.eks. radioen.

Optimal opticruise

En tur på 281 km blev det til ud i det syd- og østjyske landskab, med en blanding af mo-torvejskørsel, kørsel på hovedlandeveje, landeveje og sekundærveje samt bykørsel i såvel fladt som bakket terræn. På den stærke stigning op til Ejer Bavnehøj, klarede opticruisen sig rigtig godt, her blev der gearet korrekt ned uden nogen mislyde og ujævnheder i kørs-len. Fint klaret!

Instrumenteringen er også blevet bedre. Scania var tidlig ude med at kunne levere for-brugsmålere til lastbilerne. Nu er det bare at kigge på informationssystemet i instrument-brættet og vælge den rigtige menu. Sådan har visse konkurrenter med stort held praktise-ret det, og sådan bør det også være. Føreren skal kunne se brændstofforbruget her og nu. Det er en af de vigtigste veje til at spare på brændstoffet og dermed bidrage til en bed-re økonomi i hele transporten.

Ikke for tæt på

Testbilen var også udstyret med en integreret retarder, der sammen med opticruisegear-kasen er med til at lette chaufførens arbejde en hel del. Nu er det muligt blot at sætte i gang ved at løfte foden fra koblingsepdalen, give gas, indstille tempostaten og retarderen. Herefter kan R-580 næsten selv klare det hele indtil der næste gang skal standses helt. Hastighederne indstilles så tempostaten holder vognen kørende og retarderen sørger for at den valgte tophastighed ikke overskrides.

Det er meget afslappende. Men jeg savnede en form for afstandsmåler med bremsefunk-tion. Ved kørsel på motorvej E45 i området mellem Kolding og Randers er trafikken ofte meget intens og man hele tiden skal passe på ikke at komme for tæt på de forankørende. Det er faktisk et problem med en motor som denne 16 liters, der er overlegen i forhold til mange af de øvrige lastvogne, der kører på vejene i dag. Jeg håber, at Scania snart kommer ud af busken med et svar på konkurrenternes tempostat med integreret af-standsmåler.

Fra Volvokunder ved jeg at Volvos ACCsystem virker fortræffeligt og Scania burde kunne tilbyde et tilsvarende produkt.

Som et sikkerhedsmæssigt plus var testvognen udstyret med både det nye ekstra cyklist-spejl under solskærmen og et smart kamera placeret på spejlarmen i højre side. Kameraet viser den døde vinkel på højre side af førerhuset. Det aktiveres ved at påvirke en knap, som tænder for skærmen ude i højre side af instrumentbrættet. Det er en god løsning, som nok kunne gøres endnu bedre, hvis skærmen automatisk tænder for dette kamera, når vognens blinklys er tændt til højre. Systemet har også et bakkamera, hvilket er mindre interessant, når det sidder i bagenden af trækkeren.

Skred i power

Denne topmodel fra Scania dækker de behov en vognmand eller chauffør har, når han skal køre langt med høj gennemsnitshastighed - og samtidig være væk hjemmefra i læn-gere tid.

Men på sigt vil jeg gætte på, at det nok vil være den nye model R-500, der bliver den kommende bestsellermodel, der fortrinsvis vil blive solgt til vognmænd og lastbilejere som kører nationalt og i nordisk trafik med fuld totalvægt, fordi det er en model med V8motor og den rammer lige de magiske 500 hk.

Det er nemlig sket et skred på motorpower, så vi kommer til at se flere nye lastbiler med 500 hk motorer og derover i fremtiden. Prisforskellen mellem en R-500 og en R580 er iføl-ge Scania Danmark på ca. 60.000 kr, som dog også omfatter en forstærket gearkasse med en oliekøler. Omvendt gør en utrolig lille prisforskel på ca. kr. 10.000 kr mellem en R-470 og en tilsvarende R-500 netop, at der uden tvivl vil blive solgt mange R-500.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064