23948sdkhjf

Generationsskifte - så småt

Generationsskiftet i Holte Flytte- og Vognmandsforretning er for længst planlagt til mindste detalje, men vognmand Ove Michael Pedersen, der lige er fyldt 70, nøjes foreløbig med at møde en time senere om morgenen.

Generationsskiftet i Holte Flytte- og Vognmandsforretning er for længst planlagt til mindste detalje, men vognmand Ove Michael Pedersen, der lige er fyldt 70, nøjes foreløbig med at møde en time senere om morgenen.



Holte Flytte- & Vognmandsforretning er en af den slags vognmandsvirksomheder, der blev startet med hestekræfter af kød og blod. Virksomheden blev stiftet i 1897 af Jørgen Rasmussen, og er den ældste erhvervsvirksomhed i Søllerød Kommune. Først da sønnen Hans Rasmussen overtager virksomheden i 1919 udskiftes de hestetrukne køretøjer med lastvogne. I 1961 køber vognmand Viggo Andersen virksomheden, men allerede 1. november 1963 sælger han den videre til sin svigersøn Ove M. Pedersen.

- Min svigerfar tilbød mig at blive kompagnon i hans virksomhed, men jeg var enig med min kone om, at hvis vi skulle være selvstændige, så skulle det være helt. Derfor købte vi Holte Flytte- & Vognmandsforretning med fire lastbiler og to løse flyttekasser, fortæller Ove M. Pedersen.

Han var uddannet maskinarbejder og dengang 29 år gammel. I dag har han lige rundet de 70 år, men han har ikke tænkt sig at gå på pension.

- Jeg er lige begyndt at møde en time senere om morgenen - klokken halv otte, siger Ove M. Pedersen med et sprællevende glimt i øjet.

Sønnen Klaus Michael Pedersen, 34, har været anpartshaver i virksomheden siden november 1990, og virksomheden er i gang med et veltilrettelagt generationsskifte.

Satellitovervågning

Holte Flytte- og Vognmandsforretning har domicil på Skovlytoften i Holte, hvor virksomheden har to ejendomme ud over det opbevaringslager, som ligger på lidt billigere kvadratmeter i Birkerød fem kilometer nord for Holte.

- Det var en ren flytte- og vognmandsforretning, da jeg overtog virksomheden. Men det var ikke altid lige let, at holde styr på lastvogne og mandskab dengang. Når vi kørte grusning og saltning eller snerydning for amt- og kommune, så skete det mere end én gang, at folkene måtte hentes nede på en af kroerne i området. I dag har vi mobiltelefoner og satellitovervågning, fortæller Ove M. Pedersen.

Virksomheden har otte vognmandstilladelser, som er fordelt på tre flyttevogne, en stor affaldskomprimatorvogn og tre krangrab-biler med flak og en enkelt flakvogn.

Sidstnævnte forventes udfaset i løbet af kort tid. Det samme gælder en Iveco Daily med flyttekasse.

- Vi har lidt for mange vogne i øjeblikket, siger Klaus M. Pedersen, der overtog tilladelserne 1. april, da de alle skulle fornyes.

Se fremad

Holte Flytte- og Vognmandsforretning gik i 1970'erne sammen med otte andre lokale vognmænd om at byde på dagrenovationen i Søllerød Kommune.

- Vi var nødt til at gå sammen, hvis vi skulle kunne konkurrere med de store, forklarer Ove M. Pedersen.

Det blev starten på et succesfuldt samarbejde, der varede 26 år. Men i år 2000 mistede det lokale konsortium kontrakten. Renoflex indklagede kommunens afholdelse af licitation.

- Retten gav Renoflex medhold, fordi kommunen ikke havde overholdt reglerne, og så blev vi udelukket fra at byde ved den nye licitation, fortæller Ove M. Pedersen.

Men trods mærkbart tab på omsætningen, så spilder den garvede vognmand ikke tid på at ærgre sig.

- Vi kører i dag en del for Renoflex, der bruger os til storskrald og andre tunge opgaver, som de ikke selv kan klare, siger Ove M. Pedersen.

Gamle dyder

Ove M. Pedersens forretning har altid været drevet efter de gamle vognmandsdyder, hvor man kun bruger de penge man har.

- Den nyeste lastvogn er kun den anden, vi har leaset i stedet for at købe, siger Klaus M. Pedersen let drillende.

Ove M. Pedersen ejer selv alle virksomhedens ejendomme via et holdingselskab og Holte Flytte- og Vognmandsforretning ApS lejer sig ind.

- Det har været en stor fordel i forbindelse med generationsskiftet. Klaus og jeg ejer hver en halvpart i anpartselskabet, hvor alle driftsaktiviteterne er placeret, siger Ove M. Pedersen.

Flytteforretningen udgør omkring en tredjedel af omsætningen.

- Når vi kører med affald, så er der altid meget høje afgifter indregnet, og derfor kommer de til at veje forholdsmæssigt tungt omsætningsmæssigt, forklarer Ove M. Pedersen.

Holte Flytte- og Vognmandsforretning udlejer også containere til jord, have og byggeaffald.

Mund til mund

Ove M. Pedersen anslår selv, at han på et eller andet tidspunkt har haft kontakt til 20.000 af Søllerød Kommunes 30.000 indbyggere. Enten via forretningen eller via idrætsforeningen, hvor vognmanden altid har brugt en stor del af sin aktive fritid.

- Det personlige kendskab betyder meget, når man driver forretning, mener Ove M. Pedersen.

Ove M. Pedersen har gennem et langt liv som aktiv idrætsmand erhvervet medaljer i så forskellig discipliner som stangspring og langrend.

- Jeg vil tro, at jeg har omkring 45 danmarksmesterskaber, siger Ove M. Pedersen.

Det sidste blev vundet i langrend, da han var 65. Han har i dag lagt medaljejagten på hylden. Men ikke fordi helbredet ikke vil være med længere.

- Da jeg vandt mit sidste DM var det med ni minutter ned til nummer to. Så er det ikke rigtigt noget ved det længere, siger den garvede vognmand og nævner en af de sportslige bedrifter, som han er lidt stolt af.

- Jeg er den stangspringer, der har løbet den hurtigste 1.500 meter. Det var ved et sjællandsmesterskab i tikamp og tiden var 4 minutter og 27 sekunder. Når jeg har holdt en så god form, så er det nok fordi jeg altid selv har deltaget i flyttearbejdet. Samtidig har jeg været heldig, at jeg altid har kunnet nøjes med fem timers søvn, så selv når jeg kom sent hjem fra arbejde, så har jeg alligevel haft kræfter til at løbe en tur i skoven, siger Ove M. Pedersen.

Han er stadig aktiv idrætsmand, men har udskiftet atletikken med cykling og senest golf.

Politisk aktiv

Det er ikke bare forretningen og det lokale idrætsliv, der har nydt godt af Ove M. Pedersens sprudlende energi. Han blev bestyrelsesmedlem i Nordre Birks Vognmandsforening i 1973 og de sidste 12 år, har han beklædt formandsposten.

Han har aldrig været bange for at tale Rom midt imod.

- Det er helt i orden, at vi skal have fri konkurrence. Men hvordan kan det være, at DTL ikke gør noget ved de store rabatter, som de store transportkoncerner får eksempelvis på Storebæltsforbindelsen. Det er konkurrenceforvridende og helt urimeligt, mener Ove M. Pedersen.

Et andet aktuelt spørgsmål, som optager den garvede vognmand er Københavns Kommunes planer om en miljøzone.

- Hvordan kan politikerne stille kostbare krav til erhvervslivet om noget, som kommunen ikke engang selv kan efterleve. Samtidig så er det helt urimeligt, at kun en lille andel af de partikelfiltre, der faktisk er på markedet er blevet godkendt. Jeg kunne købe et finsk partikelfilter til 30.000, mens et godkendt koster det dobbelte - og de er lige gode, siger Ove M. Pedersen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072