Svensk vejskat rykker tættere på
DTL vurderer, at en svensk vejskat er kommet nærmere, efter offentliggørelsen af en rapport om en svensk vejtrafikskat, der er afleveret til finansminister Bosse Ringholm.
Flere og flere lande taler om - hver for sig - at indføre en vejskat. Nu melder også Sverige sig også i koret af lande, som overvejer vejskat. De danske vognmænd efterlyser en fælles europæisk vejskat - frem for en masse forskellige nationale løsninger.
Hvis det svenske forslag gennemføres, vil et 60 tons vogntog, der kører 120.000 km om året på skattebelagte strækninger ifølge Sveriges Åkeriforetag komme til at betale 404.000 svenske kr. i kilometerskat. En entreprenørbil med en totalvægt på 18 ton med en årlig kørsel på 45.000 km skal betale 44.064 svenske kr. i kilometerskat.
Rapporten regner med, at den svenske kilometerskat for tunge køretøjer kan indbringe 4,6 mia. svenske kr. i ekstra skatteindtægter. Rapporten anbefaler at fremme indførelsen af kilometerskatten, der tidligst kan indføres 1. januar 2008. Personbiler og busser omfattes ikke af den nye skat. Kilometerskatten skal indføres på det meste af det statslige og kommunale vejnet, dog ikke på mindre landeveje, og den skal omfatte både svenske og udenlandske lastbiler, oplyser DTL.
Ikke vejen til vækstFørste etape omfatter også en forhøjelse af dieselafgiften med 50 øre pr. liter fulgt op af den egentlige kilometerskat for tunge køretøjer.
Direktør i Sveriges Åkeriforetag, Göran Forssén, raser ifølge DTL mod forslaget, som vil ramme hele det svenske samfund.
- De 4,6 milliarder kroner er ren ekstra skat for de svenske husholdninger, hvor regningen i sidste ende vil lande. Det er bestemt ikke den måde, der bliver skabt vækst i det svenske samfund, mener han.
DTLs ordførende direktør Michael Svane siger, at det svenske forslag kommer på et tidspunkt, hvor EUs transportministre forsøger at finde frem til en europæisk løsning på de kommende vejafgifter.
- Det svenske forslag kommer ikke som nogen overraskelse, men det er en kraftig påmindelse om, at det haster med at se vejskatter gennem europæiske og ikke nationale briller, siger han.
-----