23948sdkhjf

Gang i de temperaturregulerede transporter

Kølevognstransporter - eller rettere temperaturregulerede transport, som det faktisk burde hedde - omfatter andet end lige transport af gods, der skal holdes nedkølet.

Et sådan område er transport af blomster, og her køres i stedet med varme på.

En af landets største transportører på dette felt er det fynske firma Alex Andersen, Ølund A/S, fra Stige ved Odense, hvor er også ligger en del store gartnerier.

Alex Andersen, Ølund A/S har specialiseret sig i transport af blomster med fokus på trans-portopgaver i Danmark, Norge og Sverige og beskæftiger ca. 130 egne lastbiler med tilhø-rende påhængsmateriel.

Ud af den store vognpark råder firmaet over ti modulvogntog, og der er yderligere en ny forvogn med tilhørende dolly på vej til efteråret, så antallet af modulvogntog er oppe på elleve.

Modulvogntogene kan medbringe 67 blomster-containere i modsætning til et normalt kær-revogntog, der kun kan medbringe 49 blomstercontainere. Så fordelen er til at få øje på. Modulvogntogene benyttes fortrinsvis på de lange ture i Sverige.

Alle Alex Andersens køretøjer, på nær to lastbiler, er selvfølgelig kølevogne, hvor den mest almindelige kombination er en forvogn med en kærre.

- Det passer bedst, idet vi indenfor de normale 18,75 meters totallængde med den type vogntog har den størst mulige ladflade til rådighed. Vi har jo ikke problemer med godsets vægt, så det drejer sig om at kunne medbringe så mange blomstercontainere som muligt, siger vognmand Ib Andersen til Transport-Tidende.

Normal kølemaskine

Blomster transporteres nemlig i relativt små, sammenklappelige rullecontainere, der let kan rulles ud på lastbilernes læssebagsmæk og videre ind på modtagernes lager, når læs-sebagsmækken har sænket containeren ned på jorden.

Blomstercontainerne klappes sammen, når de returnerer uden gods, hvorved man har mu-lighed for at laste andet gods retur.

På forvogn-kærrevogntogene har man som regel et oliefyr til at holde den rigtige tempera-tur inde i kassen, mens alle firmaets trailere er forsynet med en normal kølemaskine, som kan benyttes såvel til køling som til opvarmning af ladkassen.

Flere af køretøjernes kasser er såkaldte dobbeltcompartment, der har mulighed for at lave to forskellige temperaturzoner.

Selv om gartnerne taler om en nedgang i produktion, er det ikke ligefrem det, man mærker hos Alex Andersen.

- Udfordringen består jo i at efterkomme transportbehovet i den store sæson, der begynder hen på foråret, mens der ikke er så meget at lave i de første to måneder af året, siger Ib Andersen.

- Vi har for et stykke tid siden indgået en aftale med en af vore kolleger, der ikke beskæfti-ger sig med blomstertransporter. Aftalen går ud på at kollegaen hjælper Alex Andersen, Ølund A/S med trucking af blomstertrailere i sæsonen, mens Alex Andersen, Ølund A/S til gengæld kører med et par lastbiler for kollegaen resten af året. Det samarbejde fungerer meget godt, siger Ib Andersen.

Transportfirmaet har mange transporter, der går op i Sverige og Norge, og det er vel at mærke året rundt. Det betyder også, at der i vinterhalvåret skiftes til vinterdæk på lastbi-lernes trækaksler. Det betaler sig ikke at køre på sommerhjul om vinteren.

Hvis der blot én gang skal sendes bud efter hjælp, fordi en lastbil er skredet i grøften, er besparelsen ved ikke at skifte dæk forsvundet ud i den blå luft.

Det geografiske arbejdsområde har også smittet af på firmaets valg af lastbiler.

Hovedmærket gennem den sidste lange periode er Volvo, som jo kan serviceres uden problemer i hele det Skandinaviske område.

Krone kølekasser

Kølekasserne, som firmaet den seneste tid har fået leveret til forvogn-kærrerne, er alle leveret af KRONE, men produceret af AB kølekasser i Sæby. Det skyldes at KRONE på fabrikken i Hvam helst ikke vil producere i de længdemål, som man ønsker hos Alex An-dersen, Ølund A/S.

Firmaet har udover hovedkvarteret lidt nord for Odense, afdelinger i henholdsvis Køben-havn, Århus og Helsingborg. Og man stationerer egne lastbiler i Helsingborg samt to i Eskilstuna og Stockholmsområdet.

I den midterste del af Sverige kører man nemlig ud med distributionsvogne, som laster godset over fra gennemgående lastvognstog, der fortsætter længere nordpå.

I Norge køres der til Oslo og Trondheim, ligesom der køres langs vestkysten et stykke op i landet. Ikke mindst på den sidstnævnte strækning stilles der store krav til chaufførerne, specielt når der skal køres i vinterhalvåret.

Tryk på

Ib Andersen siger til Danmarks Transport-Tidende, at der har været tryk på firmaets kørselsadministration i forårets sæson. Det har været et stort arbejde at få alle transport-opgaverne til at gå op i en højere enhed. I Danmark er der totalt ansat 27 medarbejdere i firmaets administration, heraf fem i Århus og to i København. I Helsingborg er der otte medarbejdere i den administrative del.

Alex Andersen, Ølund A/S er en moderne familievirksomhed, hvor hele familien Andersen er meget engageret i virksomheden. Det omfatter Alex og Elin Andersen, samt brødrene Tommy og Ib mens lillebror Jan, der studerer, også er lidt engageret i sin fritid.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078