23948sdkhjf

Nordjylland på vej til Norge og Sverige

Vi skal være attraktive for vognmændene

Administrerende direktør Bent Kobberup, Stena Line Denmark A/S, Frederikshavn:

- Det er Stena Lines udfordring at være attraktive for vognmændene, selv om vi ligger i et yderområde. Og det lykkes også, fordi vi har den korteste overfart til Sverige. I øjeblikket kan vi se, at den danske eksport til Norge og Sverige går strålende.

- Et bredt udsnit af dagligvarer, halvfabrikata og maskindele går i en lind strøm til vore naboer mod nord, mens det kniber lidt mere med at få fyldt lastbilerne den modsatte vej. Norge og Sverige har jo haft stor tradition for at sende træ, papir og deraf afledte produkter til Danmark, men det går trægt i øjeblikket, og vognmændene har svært ved at skaffe laster til returerne, hvilket igen giver ubalance i trafikkerne, siger han.

Kun ca. 2 procent pt

- Vi kalkulerer i øjeblikket kun med en vækstrate på omkring 2 procent på årsbasis, hvor den tidligere over en 10-årige periode har ligget mellem 3 og 5 procent .

Årsagen er mere konkurrence fra broerne, som trafikken fra Sydsverige til Syddanmark i stigende grad benytter, forklarer Bent Kobberup

- Derimod har vi i øjeblikket en pæn forøgelse af salget på Stenas rute mellem Frederikshavn og Göteborg. Det skyldes, at Grenå-Varberg ruten for tiden er nedlagt på grund af Stena Nauticas kollision med et polsk skib den 14. februar i år. Vi havde øget kapaciteten på ruten med 25 procent ved indgangen til 2003 og havde også haft et tilsvarende salg.

Ude af drift

Men 14. februar tog vi Stena-Nautica ud af drift, og fra samme dato steg Frederikshavn-Göteborg rutens belægning med næsten det samme, som vi tabte, blandt andet takket være forhøjede rabatter til vognmænd, der nu skulle køre længere, end de var vant til. Men det løser sig snart.

- Den 24. juni kommer Stena Nautica i drift igen, og så forventer vi normaliserede forhold for begge færgeruter, både Frederikshavn-Göteborg og Grenå-Varberg, siger Bent Kobberup.

Norge vil fortsat være et stabilt marked

Den klædelige beskedenhed, der ofte ses hos danske statsborgere vest for Storebælt, præger også vognmand Jens Ingvardsen fra Ingvardsen Transport og Spedition, Hjørring.

- Vi har drevet vognmandsvirksomhed siden 1989 og er specialiserede i transport mellem Danmark og Norge, fortæller han.

- Mellem 90 og 95 procent af vore samlede aktiviteter repræsenterer transport af stykgods til Nordnorge, - de resterende 5 procent ? også stykgods - går til Sydnorge. Returgodset består altid af frisk fisk, der transporteres til fiskeindustrien i Nordjylland eller til terminalerne i Padborg med henblik på videretransport til Sydeuropa.

Vækst lige siden starten

- Den årlige virksomhedsomsætning beløber sig til omkring 30 millioner kroner. Vi har oplevet vækst siden starten tilbage i 1989, og vi forventer også vækst i fremtiden, men med en lidt mindre vækstrate end tidligere.

- Jeg mener generelt, Norge er et ret stabilt marked. Sådan har det været de sidste 10-15 år, - og der ser ikke ud til at blive meget anderledes. Måske vil samhandelen mellem Danmark og Norge vokse, og så medfører det, at transportaktiviteterne mellem landene stiger, men jeg tror ikke på dramatiske forandringer, hverken på kort eller langt sigt.

- Ingvardsen Transport og Spedition går godt. Vi får jævnligt nye kunder, mister også et job af og til, og vi gør ikke noget specielt for at tiltrække os transportkøbernes opmærksomhed.

Kunderne kommer af sig selv

Det sker, at vi kører et delparti for en speditør, men det er aldrig noget fast. Vi bestemmer selv over bilen og har derfor også samlastningseffekten, som igen resulterer i et godt afkast. Virksomhedens 16 kølebiler kører meget fornuftigt, - vi gør ikke noget for at kapre nye kunder, - de kommer gerne af sig selv.

Pæn vækst og trekants-trafik

Administrerende direktør Karl Erik Thygesen, GT Spedition A/S, Aalborg, siger om samhandelen mellem Nordjylland og vore skandinaviske naboer:

- Vi føler, det norske marked er inde i en stabil periode og har registreret pæn vækst med pil opad for vore transportaktiviteter til Norge, der tegner sig for cirka 40 procent af den samlede omsætning. Men eksporten fra Norge til Danmark derimod, er i øjeblikket meget svag. Den negative udvikling er kommet de sidste par år, hvor den norske eksport har været faldende som følge af, at den norske krone er blevet styrket.

Rige nordmænd eksporterer ikke

Nordmændene importerer mere og mere men eksporterer mindre og mindre, og det skyldes nok også, at de er blevet rigere som nation, og sikkert også i en vis udstrækning udflytningen af norske virksomheder til udlandet, - samme tendens som vi ser i Danmark i dag, siger Karl Erik Thygesen, og tilføjer:

- Situationen kunne godt have givet os problemer med returlæs, hvis ikke det var fordi, vi kører trekantstrafik mellem Norge/Sverige, Sverige/Danmark og Danmark/Norge.

- GT Spedition omsætter årligt for 600 millioner kroner med 60-70 egne biler og indchartrede vognmænd. Sverige er også ret stabilt, og her har vi fået et par nye store kunder indenfor det seneste halve års tid, hvilket vil påvirke omsætningen i opadgående retning med mellem 5 og 6 procent. Transporterne mellem Sverige og Danmark udgør 60 procent af totalomsætningen, slutter Karl Erik Thygesen, Aalborg.

Nordjyllands største på sit felt

GT Spedition A/S, der blev grundlagt i 1971, er 100 procent danskejet. Virksomheden, der er Nordjyllands største transportør af part-loads og full-loads til Norge og Sverige, har afdelinger i Sverige, Norge, Tyskland, Litauen, Letland, Rusland, hovedsæde i Aalborg og fire danske afdelingskontorer.

Stor fremgang på fragt hos ColorLine

Udviklingen hos ColorLine A/S har været acceptabel, siger John Juul Nielsen, senior fragtchef for Color Line Cargo i Norge og Danmark, - mens vi på fragtsiden i første kvartal 2004 har registreret en fremgang på 25 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år. En af grundene hertil er, at vi har indsat ny tonnage på ruten Hirtshals-Larvik. Color Traveller, der rummer cirka 1.000 lanemeter, bliver brugt som RoRo færge og er målrettet til vore fragtkunder. Den har plads til 59 semitrailere.

- Der var stor glæde, da vi satte den i søen 10. marts i år, og vi har dagligt haft cirka 50 lastbiler pr. tur i nordgående retning, mens der i sydgående retning, der er lidt ringere, har været 20-25 køretøjer på turene, siger John Juul Nielsen.

Det store rutenet

- Color Lines unikhed er vores store rutenet med regelmæssige afgange fra Hirtshals til henholdsvis Kristiansand, Larvik og Oslo samt og Frederikshavn til Larvik. Vi ser positivt på fremtiden og har derfor besluttet at gennemføre en investering på 2 milliarder norske kroner i ny tonnage, der skal indsættes på ruterne Hirtshals - Kristiansand og Hirtshals - Larvik.

- En forudsætning for at vi kan gennemføre investeringsprojektet er imidlertid, at rammebetingelserne er i orden. Her tænker jeg især på, at nettolønsordningen for norske søfolk skal fortsætte, så vores konkurrenceforhold til EU, der har nettoløn frem til 2011, forbliver uændret, siger senior fragtchefen.

To nye færger

- Hvis forudsætningerne for investeringen er tilstede, regner vi med at kunne indsætte de to nye færger i 2007. Dermed øges vores samlede tonnage på ruterne til cirka det dobbelte, og overfartstiden bliver reduceret med en time begge steder. Det betyder, at Norge kommer tættere på Danmark, og det udgør et væsentligt bedre tilbud til vognmændene og speditørerne.

Den totale omsætning for Cargo er 350 millioner norske kroner om året. Markedsandelen på Norge ligger i dag i omegnen af 65 procent, og man regner med en stigning på cirka 5 procent, når de nye både bliver søsat.

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062