23948sdkhjf

Wilson - et rejsebureau for fragten

Undersøgelsen blev foretaget for 2003, og resultatet forelå i marts/april. Og selvom selskaberne vurderes på IATA omsætning alene, så er det en statistik, der rammer meget godt, mener vice-administrerende direktør Kim Pedersen, Wilson Logistics: ? IATA undersøgelsen, der gennemføres årligt, viser, at vi er positioneret som nummer et i det samlede billede.

- Men markedet for luft- og søfragt-udbyderne er i fuld gang med at ændre struktur. Der er ved at ske den samme udvikling, der er sket i vognmandserhvervet, hvor de store ? og mellemstore - konsoliderer sig på de mindre virksomheders bekostning. Store og mellemstore operatører æder sig i dag ind på større og større dele af markedet og overlader kun nicheforretningerne til de lidt mindre virksomheder, der får ulige meget sværere ved at klare sig i konkurrencen på sigt.


Big is Beautiful

- De fire øverste på listen, DFDS, Mahé, der i parentes bemærket i øjeblikket er i økonomiske vanskeligheder, DHL/Danzas og Wilson står for hele 66 procent af det totale danske luftfragtmarked som i dag udgør cirka 2,5 milliarder kroner om året. Det tilsvarende tal for søfragten bliver ikke opgjort.

- Det handler i særdeleshed om at blive så store, at man er i en god position, når der skal forhandles priser med flyselskaber og rederier. Alle operatører inden for branchen køber jo det produkt, de sælger til kunderne, hos andre virksomheder og er derfor stærkt afhængige af blandt andet fornuftige indkøb og kapacitetssikring i første led. Jo lavere priser, vi kan forhandle os til, jo mere konkurrencestærke bliver vi. De lave priser kommer først, når du kan aftage en vis mængde varer. Den situation er velkendt fra erhvervslivet, - især fra dagligvareområdet. Derfor mener vi, det er vigtigt at positionere sig i spidsen af feltet med størst mulig omsætning, så får vi bedre købekraft og skaber bedre konkurrenceevne hos vore kunder.


Lokale helte ude af billedet

- Hvis vi skal fastholde vores konkurrenceevne, skal vi til stadighed kunne købe stort ind. Den trend startede i midten af 90-erne, og det ser ud til, at udviklingen varer ved. Vi ser i stigende grad de store virksomheder inden for luft- og søfragt arrangere sig i netværk på globalt plan, enten i form af fusioner eller strategiske samarbejdsaftaler, der øger fleksibiliteten og rækkevidden. Samme tilbud og ensartet høj kvalitet på transporterne til alle destinationer er blevet en forudsætning for, at virksomhederne kan overleve. De lokale helte er kørt ud på et sidespor, - de er for begrænsede i deres produkttilbud. Det er ikke nok for transportkøberne i dag, der efterlyser samlede logistikløsninger og højt serviceniveau, men på globalt plan.


One Stop Shopping

One Stop Shopping er mantraet, alle transportører elsker at omgive sig med. Formentligt fordi de ved, at det er lig med succes. Danske eksportører og transportkøbere afsætter i dag deres varer globalt, og det internationale marked med de store indtjeningsmuligheder ligger nu i baghaven, hvor det tidligere var distanceret, - og dyrt at lege med.

Wilson Logistics er også hoppet på den vogn. ? Vi har 130 kontorer på verdensplan, fortæller Kim Pedersen, - og vi har et dagligt krav fra vore kunder, at vi fortsætter vores globale vækst og udvikling. Det kræver international styrke at blive på toppen i Danmark, og selvom vi har vores forankring i det skandinaviske marked, og dét er hjemmebasen, så er vi nødt til at spille med de globale muskler for at tilfredsstille de langsigtede kunder, vi har indgået partnerskab med.


Produktudvikling

- Vi ser produktudviklingen som en forudsætning for vækst, forsætter Kim Pedersen. - Vi har etableret et Customer Forum, hvor kunderne kan komme med ønsker og behov for fremtidige transport- og logistikløsninger. De vil gerne være med til at præge speditørernes arbejde i fremtiden, og vi har brug for deres input til at træffe en lang række strategiske beslutninger. Det er givtigt for alle parter at investere ressourcer i den form for samarbejde, og vi tager partnerskabet med kunderne seriøst og bruger det til at strukturere fremtidige aktiviteter og indsatsområder. Vi taber terræn, hvis ikke vi fortsætter udviklingen, og har i dag indgået partnerskab med mellem 50 og 60 procent af kundemassen.


Medvind

Fusionsbølgen, der har raset i transportindustrien i længere tid, har været en fordel for Wilson Logistics, - der har haft mulighed for at fokusere på egen strategi.

? Vi har set mange fusioner i vores verden, og med ganske få undtagelser har de været præget af store ressourcekrævende tilpasningsvanskeligheder. De har haft problemer med at integrere deres it-systemer, og andre administrative forhindringer har spillet ind. Ofte har det vist sig, at de enkelte virksomhedskulturer har været så forskellige, at det også har været en hindring. De interne problemer i forbindelse med fusioneringerne har betydet, at operatøren har mistet konkurrencekraft på markedet for en tid, og det har givet os andre større spillerum. Vi har nydt godt af, at vi har været på plads og har kunnet fungere optimalt i en tid, hvor fusioner har hørt til dagligdagen. Vi har ikke skullet bruge kræfterne internt, men har hele tiden kunnet fokusere på markedet.


Logistik på højt plan

- En af de helt store udfordringer i dag, er at logistikken er i færd med at bevæge sig højere og højere op i virksomheds-hierarkiet, fortsætter Kim Pedersen. ? Det er en klar trend, at beslutningsprocessen i rigt omfang er flyttet op på direktionsniveau. Det er først og fremmest her beslutningerne træffes i dag, hvor transportansvaret før i tiden var placeret længere nede i organisationen. De samlede logistikomkostninger er i dag en stor udgiftspost i regnskabet, og forandringer i logistikken for en eksportvirksomhed får som følge heraf stor indflydelse på bundlinjen. Vi har for at støtte kunderne i en beslutningsproces, der ofte er yderst kompliceret, udviklet et analyseværktøj, der er i stand til at belyse effekten af enhver logistikforandring i en virksomhed, - og det har vi haft stor succes med. Det er et område, der tidligere var forbeholdt konsulentverdenen, som vi nu bevæger os ind på. Det er en god døråbner, men også et godt kort, når vi skal fastholde kunden i et innovativt samarbejde over tid.

- Vi har også haft succes med at uddanne vore sælgere til Key Account Managers, hvilket er en yderligere konsekvens af transportbeslutningernes vandring op ad rangstigen. Det er ikke længere nok at sælge en lineær transport fra A til B. Nu sælger vi komplekse og sammensatte logistikløsninger ? ofte til meget veluddannede transportkøbere ? og det kræver, at vore medarbejdere er i stand til at forhandle på et højere niveau. Det er en ny form for trading, der foregår i dag i vores verden, - det må vi erkende - og reagere på.


Sikkerhed ? en moderne udfordring

- Det største problem, vi har i dag, er sikkerheden. Sikkerhed i luften og sikkerhed på skibe, - ikke mindst på transporter til og fra USA. Det er meget intensiverede krav, der stilles til operatøren i den forbindelse, mange dokumenter, mange kontroller, mange ressourcer bliver kanaliseret den vej uden egentligt at give kunden nogen værdi. Det koster dyrt i administration og kommunikation mellem landene, og her er det vores fornemste opgave at minimere forhindringerne i forhold til kunden. Der betales sikkerhedsgebyr, som vi delvist sender videre til vores leverandører. De samlede udgifter til sikkerhed udgør nok i dag omkring 5 procent af den årlige globale omsætning på luft- og søfragtområdet.


Konkurrenceevnen er central

- Vi har noteret os, at vores succes hænger sammen med vores kunders konkurrenceevne. Derfor ligger det os på sinde at styrke kundernes markedsposition mest muligt. Det er vores klare målsætning. Vi er i en verden, hvor vi ikke er bedre end vore kunder, og vi skal have et seriøst og professionelt image hos omverdenen. Et af midlerne til at opnå det er optimale it-systemer, som vi bruger mange kræfter på. It er et område, hvor vi er langt fremme. For at sige det kort, så stikker vi næsen frem på it-området og med vores analyseværktøj, der hedder WilPoint. Vi fik den nødvendige kapital til udvikling og vækst, da vi blev en del af det svenske finansieringsselskab Nordic Capital, så jeg føler, vi er godt gearet til at møde fremtiden.

Wilson Logistics går tilbage til 1843, og navnet blev lanceret i Danmark i1994. Finansieringsselskabet Nordic Capital, der er en stor spiller i skandinavisk sammenhæng med over 50 virksomheder i gruppen, overtog i 1999 ejerskabet af virksomheden, der tidligere gik under navnet Scan Flight. I dag har Wilson Logistics 2.100 medarbejdere og 130 kontorer i 28 lande. Omsætningen på 850 millioner USD er stigende.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078