Fire små mini-DTL?er
Det blev til fire i stedet for som planlagt fem, men næstformanden glædede sig over, at erhvervet har bevist, at det kan lade sig gøre at samle kræfterne i større og mere slagkraftige enheder, uden at det går ud over det lokale selvstyre. Med de nye servicekontorer får medlemmerne en ny professionel sparringspartner samtidig med, at kredse og foreninger bevarer deres selvstændighed.
- I praksis etableres fire mini-DTLer, som vil gøre erhvervet endnu mere markant og synligt i hele landet. Målet er at få effekten af DTLs politiske og pressemæssige indflydelse videreformidlet til lokalområderne. Servicekontorerne skal være det lokale omdrejningspunkt. Gennem kontorerne får medlemmerne et særdeles brugbart redskab til at markedsføre erhvervet med den nødvendige styrke. En opgave, som den enkelte forening kan have svært ved at magte, fremhævede næstformanden og fortsatte:
- Nu har vi i de fleste regioner fået servicekontorerne og servicekontorforeningerne på plads. Der mangler kun Midt- og Nordjylland. I de andre regioner er der udpeget formænd, bestyrelse og ansat medarbejdere. Rammerne for den nye politiske og mediemæssige platform er klar, sagde Jørgen Egeskov Jensen og gjorde det klart, at det fremover er op til medlemerne at give kontorerne indhold og sikre transportens indflydelse på den lokale dagsorden. Servicekontorerne rummer store muligheder ? Brug dem, lød hans opfordring.
- Vi ved godt, at ikke alle efter bestyrelsens beslutning i januar 2003 om at etablere servicekontorer kunne se det helt store behov for disse overbygninger på den lokale organisationsstruktur. Som alle andre har vi vognmænd det grundlæggende svært med forandringer. Søren Kirkegaard ramte plet, da han sagde: ?Alle ønsker udvikling, men ingen vil forandring?. Derfor måtte formændene og foreningernes bestyrelser på hårdt arbejde med at overbevise tvivlerne om fornuften i projektet. Og det har de gjort godt. Det er umuligt at sætte procenter bag opbakningen, men den er meget stor, og den kom forbavsende hurtigt. Medlemmerne beviste endnu en gang, at de vil være med til at forme fremtiden, understregede Jørgen Egeskov og udtrykte tilfredshed med, at den geografisk placering gik uden større problemer.
Godt på vej
Det første servicekontor blev etableret 1. maj i Rønnede, og det dækker Midt- og Vestsjælland samt Lolland og Falster. De to næste servicekontorer åbner 1. juli. Det er kontoret i København, der omfatter København, Nordsjælland og Bornholm, samt kontoret i Vejle, der dækker Sydjylland og Fyn. Endelig mangler vi det kontor, der skal dække Nord- og Midtjylland. Kontoret ventes at være en realitet i løbet af meget kort tid.
Han fremhævede kampagnen ?Trafiksikkerhed i Øjenhøjde? som et godt eksempel på en indsats som blev styrket lokalt og som har vundet stor anerkendelse.
-----